Πίνακας περιεχομένων
Δυναμό οχήματος: λειτουργία, βλάβες και κόστος επισκευής
Άσχετα από τη χρονολογία κατασκευής του οχήματος, είτε είναι παλιό είτε καινούριο, έχει ανάγκη από ρεύμα για τη λειτουργία του. Τα παλαιότερα αυτοκίνητα για λίγες αλλά σημαντικές λειτουργίες, όπως η δημιουργία σπινθήρα στα μπουζί και τα φώτα, και τα καινούρια για την πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων τους, όπως οι απτικές οθόνες του συστήματος ενημέρωσης και πολλά άλλα.
Φυσικά, για να μπορεί να καλύπτει τις ανάγκες του κάθε όχημα, διαθέτει ένα ηλεκτρικό κύκλωμα με μια μπαταρία με ικανότητες που εξαρτώνται από τις ανάγκες κάθε οχήματος. Η μπαταρία όμως πρέπει από κάπου να φορτίζει κατά τη λειτουργία του οχήματος. Πώς φορτίζει λοιπόν; Η απάντηση είναι το δυναμό του αυτοκίνητου.
Το δυναμό αναλαμβάνει την παροχή ρεύματος σε ένα μεγάλο ποσοστό των ηλεκτρονικών συσκευών και συστημάτων του οχήματος, φορτίζοντας παράλληλα και την μπαταρία όταν ο κινητήρας είναι αναμμένος.
Η λειτουργία του δυναμό του αυτοκινήτου δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη στη κατανόηση, μιας και ουσιαστικά, μετατρέπει τη μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική. Όσο λειτουργεί ο κινητήρας του οχήματος, ο ιμάντας κίνησης των περιφερειακών τμημάτων περνά και από μια τροχαλία προσαρτημένη στο δυναμό. Αυτή η τροχαλία παρέχει περιστροφική κίνηση στον άξονα του ρότορα του δυναμό, ο οποίος περιστρέφει ανάμεσα σε μαγνήτες που βρίσκονται περιμετρικά ενός πηνίο, παράγοντας εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) γύρω από το πηνίο, που φτάνει στον ανορθωτή του δυναμό. Εκεί, το ρεύμα γίνεται συνεχές και παρέχεται στα ηλεκτρικά συστήματα και τη μπαταρία για τη φόρτισή της.
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, το δυναμό αντέχει όσο και το όχημα. Παρ’ όλα αυτά, οι φθορές που προκαλούνται από τη θερμότητα του κινητήρα και του περιβάλλοντος, την υγρασία ή ακόμη και από την έντονη χρήση του οχήματος, ενδέχεται να επιφέρουν τη βλάβη του δυναμό του αυτοκινήτου.
Αν λοιπόν το δυναμό παρουσιάσει προβλήματα τι κάνουμε; Το πρόβλημα μπορεί να γίνει κατανοητό σχετικά εύκολα, τσεκάροντας για συγκεκριμένα σημάδια και να επισκευαστεί με μικρό σχετικά κόστος.
RIDEX Δυναμό
12V, 36Α, B+ B+ D+, εξαιρουμ. αντλίας υποπίεσης, Ø 45 mm, με ενσωμ. ρυθμιστή
LUCAS Δυναμό
12V, 70Α, M8, 0230, Ø 63 mm
MAGNETI MARELLI Δυναμό
14V, 55Α
DENSO Δυναμό
14V, 80Α, Ø 53 mm
DENSO Δυναμό
14V, 70Α, Ø 55 mm
Ποια είναι τα συμπτώματα χαλασμένου δυναμό;
Τα συμπτώματα είναι αρκετά. Ας δούμε λοιπόν τα δέκα (10) συνηθέστερα συμπτώματα βλάβης του δυναμό.
- Ενεργοποίησης της προειδοποιητικής λυχνίας της μπαταρίας. Όταν η λυχνία της μπαταρίας ανάβει και παραμένει αναμμένη, έχουμε την η πιο άμεση ένδειξη πως δεν φορτίζει η μπαταρια αυτοκινητου, επομένως υπάρχει βλάβη στο δυναμό.
- Θαμπή ενεργοποίηση της προειδοποιητικής λυχνίας της μπαταρίας. Αν η λυχνία της μπαταρίας παραμένει αναμμένη θαμπά, ίσα που να φαίνεται, υπάρχει πρόβλημα με τη φόρτισή της, άρα και με το δυναμό.
- Μη ενεργοποίηση της προειδοποιητικής λυχνίας της μπαταρίας. Αν όταν βάζετε μπροστά το όχημα, αν η λυχνία δεν ανάβει καθόλου, υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο ηλεκτρικό κύκλωμα του οχήματος και ενδεχομένως και στο δυναμό.
- Θόρυβος από το δυναμό. Αν ακούγονται παράξενοι ήχοι από το δυναμό, θα πρέπει να περάσει αμέσως από έλεγχο μιας και σίγουρα υπάρχει βλάβη.
- Λανθάνουσα λειτουργία προβολέων. Αν οι φαναρια αυτοκινητου αναβοσβήνουν ή η έντασή τους ανεβαίνει και πέφτει, τότε το δυναμό έχει πρόβλημα.
- Τακτικό κάψιμο λαμπτήρων. Αν καίγονται συχνά λαμπτήρες στο όχημα υπάρχει πρόβλημα με την τάση, οπότε θα πρέπει να ελεγχθεί το δυναμό.
- Δυσλειτουργίες των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συστημάτων. Θα πρέπει να ελεγχθεί το ηλεκτρικό κύκλωμα και το δυναμό.
- Άσχημη οσμή από τη μπαταρία. Η εμφάνιση οσμών από τη μπαταρία υποδηλώνει πρόβλημα του δυναμό, μιας και προκαλείται από υψηλή φόρτιση.
- Σφυρίγματα από το χώρο του κινητήρα. Όταν κάποια τροχαλία κολλήσει, ο ιμάντας που δεν μπορεί να τη γυρίσει ξεκινά να σφυρίζει. Μιας και το δυναμό έχει τη δική του τροχαλία, θα πρέπει να ελεγχθεί.
- Φθορές στον ιμάντα κίνησης. Αν η τροχαλία του δυναμό δεν κινείται ελεύθερα λόγω βλάβης, θα εμφανιστούν φθορές στον ιμάντα κίνησης. Θα πρέπει να ελεγχθούν όλες οι τροχαλίες, μαζί με του δυναμό.
Το κόστος επισκευής του δυναμο για Ford Focus δεν είναι μεγάλο. Συνήθως, ξεκινά από τα 50 ευρώ συν το κόστος των ανταλλακτικών και ανάλογα με το όχημα μπορεί να αγγίξει και τα 250 ευρώ.
Σε περίπτωση που η επισκευή δεν αξίζει τον κόπο, απαιτείται η αντικατάσταση του δυναμό.
Η τιμή του δυναμο αυτοκινητου έχει να κάνει με τη μάρκα, το μοντέλο και το έτος κατασκευής του. Η τιμή του δυναμό ξεκινά κάπου κοντά στα 150 ευρώ και μπορεί να φτάσει αρκετά υψηλά αν το όχημα είναι σπάνιο ή πολυτελείας.
Ένα χρήσιμο βίντεο για αυτό το θέμα:
Πώς να κάνεις έλεγχο σε ένα δυναμό αυτοκινήτου
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: