Πίνακας περιεχομένων
Αισθητήρας θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού: βλάβες και συμπτώματα
Στα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο κινητήρας συνήθως ζεσταίνεται. Πρόκειται για μια φυσική συνέπεια της χρήσης ταχέως εμφανιζόμενων εκρήξεων καυσίμου αναμεμειγμένου με αέρα, για τη δημιουργία της κίνησης που φτάνει στους τροχούς. Η συγκεκριμένη διαδικασία με τη σειρά της δημιουργεί την ανάγκη ψύξης του κινητήρα και εδώ είναι που μπαίνει στο παιχνίδι το σύστημα ψύξης του κινητήρα. Το πιο κρίσιμο μέρος αυτού του συστήματος είναι το ψυκτικό υγρό αυτοκινήτου. Τις παλιές εποχές, το ψυκτικό υγρό ήταν νερό, αναμεμειγμένο με αντιψυκτικό το χειμώνα, για να μην παγώνει το μπλοκ του κινητήρα. Με την πρόοδο της τεχνολογίας όμως, όχι μόνο εγκαταλείφθηκε το καθαρό νερό ως ψυκτικό υγρό, αλλά αναπτύχθηκαν και αισθητήρες για τον προσδιορισμό της θερμοκρασίας του ψυκτικού υγρού.
Τι ειναι ο αισθητηρας θερμοκρασιας ψυκτικου υγρου;
Οι αισθητήρες θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού αναπτύχθηκαν για να προσδιορίζουν τη θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα. Με λίγα λόγια, ο αισθητήρας παρέχει μια μικρή φόρτιση την οποία μπορεί να διαβάσει η μονάδα ελέγχου του κινητήρα. Αυτή η φόρτιση αποτελεί αποτέλεσμα της τάσης που διέρχεται από την εσωτερική αντίσταση του αισθητήρα, η οποία μειώνεται όσο αυξάνονται οι θερμοκρασίες και το αντίθετο. Η μέτρηση της επίδρασης της μειωμένης ή αυξημένης αντίστασης, επιτρέπει στην ECU να προσδιορίσει τη θερμοκρασία που μετρήθηκε. Βασικά έχει την ίδια λειτουργία με αυτή ενός παλιού θερμόμετρου, αλλά αντί για υδράργυρο χρησιμοποιεί μια αντίσταση για τον καθορισμό της θερμοκρασίας.
Συμπτωματα ελαττωματικου αισθητηρα θερμοκρασιας ψυκτικου υγρου κινητηρα
Υπάρχουν πολλά συμπτώματα που υποδεικνύουν ότι ο αισθητήρας θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού έχει υποστεί ζημιά. Ανάμεσα στα συνηθέστερα είναι η αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου, η δυσκολία στην εκκίνηση του κινητήρα και η αύξηση των στροφών του ρελαντί. Άλλες ενδείξεις ενδέχεται να είναι η εμφάνιση μαύρου καπνού από την εξάτμιση και η μη ενεργοποίηση του βεντιλατέρ του ψυγείου νερού. Σε αρκετές περιπτώσεις ενεργοποιείται και η λυχνία Ελέγχου κινητήρα (Check Engine). Τα συγκεκριμένα προβλήματα προκύπτουν λόγω λανθασμένων ενδείξεων, με αποτέλεσμα το σύστημα καυσίμου να ψεκάζει λανθασμένες ποσότητες καυσίμου και ο κινητήρας να υπερθερμαίνεται, μιας και η μονάδα ελέγχου δεν δίνει εντολή στο σύστημα ψύξης να ενεργοποιηθεί. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο ελαττωματικός αισθητήρας θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού, μπορεί να μην αφήσει καν τον κινητήρα να πάρει μπροστά.
RIDEX Αισθητ., θερμοκρ. αναρροφ. αέρα
DELPHI Αισθητ., θερμοκρ. αναρροφ. αέρα
BOSCH Αισθητ., θερμοκρ. αναρροφ. αέρα
FAE Αισθητ., θερμοκρ. αναρροφ. αέρα
BOSCH Αισθητ., θερμοκρ. αναρροφ. αέρα
Αντιμετωπιση προβληματων ελαττωματικου αισθητηρα
Υπάρχουν κάποιοι τρόποι με τους οποίους μπορεί κανείς να ελέγξει αν ο αισθητήρας θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού είναι ελαττωματικός. Σε γενικές γραμμές, οι κωδικοί σφάλματος OBD II από την ECU, θα αποτελέσουν το πρώτο από τα αποδεικτικά στοιχεία που υποδεικνύουν ελαττωματικό αισθητήρα θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού. Οι κωδικοί που σχετίζονται με αυτό κυμαίνονται από P0115 έως P0119. Αν εμφανιστεί ένας από αυτούς τους κωδικούς ή υποψιάζεστε για κάποιο άλλο λόγο ότι ο αισθητήρας ψυκτικού υγρού είναι η πηγή του προβλήματος, ακολουθήστε τα πιο κάτω βήματα:
- Εντοπίστε τον αισθητήρα. Λόγω της λειτουργίας του, ο αισθητήρας βρίσκεται συνήθως κοντά στο εμπρόσθιο μέρος του κινητήρα. Το περίβλημα του ψυγείου αυτοκινήτου ή του θερμοστάτη είναι καλά σημεία για να τσεκάρετε. Αν είναι αναγκαίο, χρησιμοποιήστε κάποιο φακό. Αν δεν μπορέσετε να βρείτε τον αισθητήρα, συμβουλευτείτε το τεχνικό εγχειρίδιο του οχήματός σας.
- Ελέγξτε την καλωδίωση. Αν υπάρχουν προβλήματα με τις ηλεκτρικές συνδέσεις, η λύση μπορεί να είναι απλά η σωστή σύνδεσή τους. Αν η φύσα δεν έχει τοποθετηθεί σωστά ή τα καλώδια και οι αγωγοί είναι κομμένα ή διαβρωμένα, τότε εκεί βρίσκεται η πιθανή αιτία του προβλήματος.
- Χρησιμοποιήστε ένα πολύμετρο για να ελέγξετε την καλωδίωση του αισθητήρα. Για να το κάνετε αυτό, αφαιρέστε τα καλώδια που συνδέονται στον αισθητήρα. Στη συνέχεια, γυρίστε το κλειδί της ανάφλεξης χωρίς όμως να βάλετε μπροστά τον κινητήρα. Συνδέστε την κόκκινη ακίδα του πολύμετρου στο τερματικό δύο και γειώστε το με τη μαύρη. Τιμές μέχρι 5 βολτ δείχνουν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα στο συγκεκριμένο τερματικό.
- Χρησιμοποιήστε ένα ωμόμετρο για να ελέγξετε τον αισθητήρα. Αποσυνδέστε την καλωδίωση από τον αισθητήρα με την ανάφλεξη απενεργοποιημένη. Συνδέστε το ωμόμετρο στους ακροδέκτες του αισθητήρα. Μετρήστε την αντίσταση και σημειώστε την τιμή κάπου. Επανασυνδέστε την καλωδίωση. Βάλτε μπροστά τον κινητήρα για περίπου δύο λεπτά και στη συνέχεια σβήστε τον. Τώρα αποσυνδέστε τα πάντα όπως και πριν, και μετρήστε την αντίσταση. Συγκρίνετε την τιμή που θα λάβετε με την τιμή του κρύου κινητήρα που πήρατε πιο πρίν. Η διαφορά θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 200 Ohm. Αν δεν είναι, ο αισθητήρας δεν λειτουργεί σωστά.
- Χρησιμοποιήστε ένα πολύμετρο για να ελέγξετε τον αισθητήρα. Προχωρήστε όπως και με το ωμόμετρο και συνδέστε το στον αισθητήρα ενώ η ανάφλεξη είναι απενεργοποιημένη. Καταγράψτε την τάση. Πρέπει να βρίσκεται κοντά στα 5 volt. Επανασυνδέστε τον αισθητήρα, ανάψτε τον κινητήρα και αφήστε τον να δουλέψει για περίπου δύο λεπτά προτού τον σβήσετε. Αποσυνδέστε τα πάντα και μετρήστε ξανά την τάση. Θα πρέπει μετά την προθέρμανση του κινητήρα να είναι χαμηλή, περίπου 0,25 volt. Αν δεν εμφανιστεί καμία αλλαγή στην τάση, ο αισθητήρας ψυκτικού υγρού δεν έχει κανένα πρόβλημα.
Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να να βάλετε μπροστά τον κινητήρα σας, μπορείτε να προσομοιώσετε τις μετρήσεις με ζεστό και κρύο κινητήρα, βυθίζοντας τον αισθητήρα σε ζεστό και κρύο νερό. Βεβαιωθείτε ότι ο αισθητήρας είναι ικανοποιητικά αδιάβροχος και αποφύγετε τη βύθιση των ακροδεκτών του. Χρησιμοποιήστε κρύο και ελαφρά βρασμένο νερό για να κάνετε τις μετρήσεις σας. Βεβαιωθείτε ότι το όχημά σας είναι σβηστό και ότι το κλειδί δεν βρίσκεται στη μίζα κατά την αφαίρεση του αισθητήρα. Έτσι, θα αποτρέψετε τους κινδύνους ηλεκτροπληξίας.
Μπορείτε να βρείτε ακριβέστερες τιμές σχετικά με τις τάσεις και τις αντιστάσεις που πρέπει να αναμένονται από τον αισθητήρα θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού στο τεχνικό εγχειρίδιο του οχήματος ή στο διαδίκτυο. Ανατρέξτε σε αυτές τις τιμές αν δεν είστε βέβαιοι για αυτές που λάβατε.
METZGER Αισθητ., θερμοκρ. αναρροφ. αέρα
με ενσωματωμένο αισθητήρα θερμοκρασίας αέρα
FACET Αισθητ., θερμοκρ. αναρροφ. αέρα
Made in Italy - OE Equivalent
FEBI BILSTEIN Αισθητ., θερμοκρ. αναρροφ. αέρα
ERA Αισθητ., θερμοκρ. αναρροφ. αέρα
BOSCH Αισθητ., θερμοκρ. αναρροφ. αέρα
Αντικατασταση ελαττωματικου αισθητηρα
Δυστυχώς, ο ελαττωματικός αισθητήρας θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού δεν μπορεί να επισκευαστεί και θα πρέπει να αγοράσετε καινούργιο. Ευτυχώς, το κόστος του δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό. Η διαδικασία αντικατάστασή του είναι αρκετά απλή και μπορεί να γίνει και στο σπίτι:
- Εντοπίστε τον παλιό αισθητήρα. Αν έχετε ήδη ελέγξει αν είναι ελαττωματικός, τότε γνωρίζετε τη θέση του αισθητήρα θερμοκρασίας ψυκτικού υγρού. Στην αντίθετη περίπτωση, ακολουθήστε το βήμα 1 της ενότητας αντιμετώπισης προβλημάτων.
- Αποσυνδέστε τον παλιό αισθητήρα. Ξεκουμπώστε με προσοχή τη φίσα του.
- Ξεσφίξτε και αφαιρέστε τον παλιό αισθητήρα. Για να γίνει αυτό απαιτούνται τα κατάλληλα εργαλεία για το ξεβίδωμά του. Χρησιμοποιήστε μια καστάνια με βαθύ καρυδάκι και δουλέψτε αριστερόστροφα πριν ξεβιδώσετε με το χέρι.
- Εγκαταστήστε τον καινούριο αισθητήρα. Καθαρίστε το σημείο και βιδώστε τον νέο αισθητήρα με το κατάλληλο εργαλείο.
- Συνδέστε τον νέο αισθητήρα. Συνδέστε τη φίσα που αποσυνδέσατε από τον παλιό.
- Ελέγξτε τον αισθητήρα. Βάλτε μπροστά τον κινητήρα και παρακολουθήστε το δείκτη θερμοκρασίας στον πίνακα οργάνων.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: