Πίνακας περιεχομένων
Πότε πρέπει να αντικαταστήσετε τον ιμάντα του δυναμό: Συμπτώματα και αιτίες
Τι ειναι ο ιμαντας του δυναμο;
Το δυναμό του αυτοκινήτου είναι ουσιαστικά μια γεννήτρια ισχύος που διατηρεί φορτισμένη την μπαταρία του αυτοκινήτου και της επιτρέπει να τροφοδοτεί συνέχεια τα βασικά ηλεκτρικά τμήματα του αυτοκινήτου. Χωρίς αυτό, η μπαταρία θα άδειαζε ταχύτατα, καθώς δεν διαθέτει αρκετή ισχύ για να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια σε όλα τα τμήματα για μεγάλες περιόδους. Το δυναμό συνδέεται με τον κινητήρα με βάσεις και μπουλόνια. Τροφοδοτείται από τον μηχανισμό του στροφαλοφόρου άξονα και παίρνει κίνηση από έναν ιμάντα.
Παλαιότερα, οι κινητήρες των αυτοκινήτων έκαναν χρήση αρκετών διαφορετικών ιμάντων, όπως οι ιμάντες V, για τις διάφορες μονάδες των κινητήρων. Το δυναμό έπαιρνε κίνηση από έναν ανεξάρτητο ιμάντα κίνησης, ο οποίος περνούσε γύρω από τις τροχαλίες του στροφαλοφόρου άξονα και του δυναμό. Στις ημέρες μας, τα περισσότερα οχήματα κάνουν χρήση ενός ιμάντα, γνωστού ως Ιμάντας poly-V, για την κίνηση πολλαπλών μονάδων, συμπεριλαμβανομένων του δυναμό, της αντλίας του υδραυλικού τιμονιού, της αντλίας νερού και της μονάδας του συστήματος κλιματισμού. Ο σχεδιασμός των συγκεκριμένων ιμάντων με ραβδώσεις αποσκοπεί στην διατήρηση της όσο το δυνατόν μεγαλύτερης επαφής με τις τροχαλίες, αυξάνοντας τη μεταδιδόμενη ισχύ. Αν ο ιμάντας υποστεί κάποια ζημιά, οι συγκεκριμένες μονάδες θα σταματήσουν να λειτουργούν και έτσι, το σύστημα παροχής ενεργείας του αυτοκινήτου θα πάψει να λειτουργεί.
Ποτε να αντικαταστησετε τον ιμαντα
Οι ιμάντες V αντέχουν συνήθως μέχρι και για 4 χρόνια ή σχεδόν 60.000 χιλιόμετρα. Παρ’ όλα αυτά, οι νέου τύπου ιμάντες V μπορούν να αντέξουν πολύ περισσότερο και η συντήρησή τους είναι γενικά ευκολότερη. Ο μέσος ιμάντας V μπορεί να αντέξει για διαστήματα ανάμεσα στα 95.000 με 150.000 χιλιόμετρα. Οι ιμάντες που κατασκευάζονται από μονομερές αιθυλενοπροπυλενοδιένιο (EPDM) είναι ανθεκτικότεροι από τους συμβατικούς και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για σχεδόν 10 χρόνια προτού απαιτηθεί η αντικατάστασή τους.
Ωστόσο, πολλά προβλήματα μπορεί να προκύψουν καθώς ο ιμάντας του δυναμό υπόκειται σε γήρανση. Μπορεί για παράδειγμα, να αρχίσει να ξεφτίζει, να φθείρεται, να σπάει ή να ξεφλουδίζει, καθώς και να χαλαρώσει ή να χάσει την ευθυγράμμισή του. Ο βέλτιστος τρόπος για να αποφευχθεί η παύση λειτουργίας του συστήματος κατά την κίνηση του αυτοκινήτου και οι σοβαρές ζημιά στα εξαρτήματα που κινεί και στην μπαταρία του αυτοκινήτου, είναι η έγκαιρη αντικατάσταση του ιμάντα.
Αιτιες προβληματων του ιμαντα του δυναμο
Γήρανση. Είναι ο συνηθέστερος λόγος για την αντικατάσταση του ιμάντα, μιας και θα χαλαρώσει και θα φθαρεί με την πάροδο του χρόνου. Αν μείνει για πολύ καιρό σε λειτουργία ενδέχεται να εμφανιστούν ραγίσματα στην επιφάνειά του.
Κατεστραμμένος εντατήρας. Ο εντατήρας είναι αυτός που κρατά τον ιμάντα τεντωμένο για να μην γλιστράει. Θα πρέπει να περνά από έλεγχο για σημάδια ρωγμών ή επαφής ανάμεσα στον βραχίονα του εντατήρα και το περίβλημα του ελατηρίου.
Διαρροές υγρών. Οι ιμάντες ενδέχεται να επηρεαστούν από τεχνικά υγρά όπως ψυκτικό υγρό, λάδι και υγρά υδραυλικού τιμονιού. Η βάση όλων αυτών είναι το πετρέλαιο και έτσι, μπορούν να βλάψουν την επιφάνεια από καουτσούκ του τμήματος.
Κακή ευθυγράμμιση τροχαλίας. Αν κάποια από τις τροχαλίες του ιμάντα δεν είναι ευθυγραμμισμένη, ενδέχεται να ασκηθεί πίεση στον ιμάντα, προκαλώντας το ξέφτισμά του ή ολική απώλεια της θέσης του.
Ελαττωματικά/κατεστραμμένα ρουλεμάν. Η ζημιά στα ρουλεμάν μπορεί επίσης να προκαλέσει γλίστρημα και υπερθέρμανση του ιμάντα λόγω υπερβολικής τριβής.
Συμπτωματα χαλαρου ιμαντα δυναμο
Πιο κάτω υπάρχει μια λίστα με τα συνηθέστερα συμπτώματα που θα σας επιτρέψουν να καταλάβετε πότε απαιτείται η αντικατάσταση του ιμάντα σας λόγω απώλειας επαφής ή σύσφιξης.
- Ενεργοποίησης προειδοποιητικής λυχνία μπαταρίας. Αποτελεί ένα από τα πρώτα σημαντικά προειδοποιητικά συμπτώματα, αν και έχει μεγάλη σημασία ο έλεγχος για κάθε πιθανή αιτία.
- Τα φώτα του αυτοκινήτου αρχίζουν να τρεμοπαίζουν ή να φωτίζουν λιγότερο από το συνηθισμένο. Αυτό ενδέχεται να αποτελεί σύμπτωμα προβλημάτων της μπαταρίας και του δυναμό. Το τρεμόπαιγμα μπορεί να κρατήσει για λίγο διάστημα, πριν τα φώτα σταματήσουν τελικά να ανάβουν λόγω έλλειψης ρεύματος.
- Εμφάνιση ενός δυνατού ήχου σφυρίγματος ή τσιρίγματος από το χώρο του κινητήρα. Οι συγκεκριμένοι θόρυβοι προκύπτουν από την αυξημένη τριβή με τα εξαρτήματα της τροχαλίας.
- Το όχημα ρετάρει συχνά. Αν ο ιμάντας είναι πολύ χαλαρός ή γλιστράει, ενδέχεται να κάνει τον κινητήρα να ρετάρει ή να σβήσει τελείως. Γεγονός ιδιαίτερα επικίνδυνο όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κάποιο πολυσύχναστο δρόμο ή την εθνική οδό.
- Άδειασμα της μπαταρίας του αυτοκινήτου. Αν το πρόβλημα είναι σοβαρό, η μπαταρία δεν θα μπορεί να διατηρηθεί φορτισμένη και ενδέχεται να αδειάσει λίγο μετά την εκκίνηση του κινητήρα.
Μπορω να αντικαταστησω μονος μου τον ιμαντα του δυναμο/ ιμαντα poly-v;
Φυσικά και μπορείτε. Αν διαθέτετε τα κατάλληλα εργαλεία και τις σχετικές δεξιότητες, θα μπορέσετε να αντικαταστήσετε το συγκεκριμένο τμήμα και μόνοι στο σπίτι σας. Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει παράλληλα να αντικαταστήσετε και τα υπόλοιπα σπασμένα ή φθαρμένα τμήματα, όπως ο εντατήρας του ιμάντα.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: