Εγκέφαλος αυτοκινήτου (ECU): συμπτώματα βλάβης και τιμή
Στις ημέρες μας τα οχήματα διαθέτουν μια πληθώρα έξυπνων ηλεκτρονικών συστημάτων τα οποία φροντίζουν για την σωστή λειτουργία του οχήματος από κάθε άποψη, για την άνεση των επιβατών, αλλά και για την ασφάλειά τους. Για να μπορούν όλα αυτά να λειτουργήσουν συνδυαστικά, κάθε σύγχρονο όχημα διαθέτει περισσότερες από εκατό (100) ECU που ελέγχουν συγκεκριμένες λειτουργίες. Παρ’ όλα αυτά με τον όρο ECU (electronic control unit – ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου) τείνουμε να αναφερόμαστε στον εγκέφαλο του αυτοκινήτου.
Ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου, η Μονάδα Ελέγχου του Κινητήρα (Engine Control Unit - ECU) είναι ουσιαστικά ένας υπολογιστής, ο οποίος έχει πολλά κοινά με τους οικιακούς μας υπολογιστές. Η δουλειά της ECU είναι ο έλεγχος της λειτουργίας του κινητήρα με τη χρήση διαφόρων αισθητήρων και μηχανισμών.
Από τους βασικούς αισθητήρες που απαιτούνται για τη λειτουργία της είναι ο αισθητήρας του στροφαλοφόρου και οι αισθητηρασ του εκκεντροφορου, μιας και με τις πληροφορίες που λαμβάνει από εκεί υπολογίζει την ποσότητα του καυσίμου που θα φτάσει στα μπεκ ψεκασμου βενζινησ ή ντίζελ και τη στιγμή που θα «σκάσει» κάθε μπουζί για να αναφλεγεί το μείγμα στο εσωτερικό κάθε κυλίνδρου.
Στα σύγχρονα οχήματα υπάρχουν επιμέρους ECU που ελέγχουν συγκεκριμένα συστήματα όπως το ABS, η μετάδοση, ο κλιματισμός κ.λπ. Συνήθως όλες οι επιμέρους ECU επικοινωνούν μεταξύ τους αλλά και με τον εγκέφαλο του οχήματος όταν οι πληροφορίες που λαμβάνουν έχουν να κάνουν με τη λειτουργία του κινητήρα, όπως οι στροφές του κινητήρα ή το σύστημα της ανάρτησης αν το όχημα διαθέτει συστήματα ασφαλείας που απαιτούν τη μείωση των σ.α.λ. σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Η ECU φυσικά, όπως και κάθε τμήμα του αυτοκινήτου, ενδέχεται να χαλάσει ή να παρουσιάσει βλάβες. Εδώ τα πράγματα αρχίζουν να δυσκολεύουν αρκετά, καθώς το πρόβλημα θα μπορούσε να είναι σε πάρα πολλά τμήματα από αυτά που χρησιμοποιεί ο εγκέφαλος και όχι στον ίδιο το εγκέφαλο, οπότε θα απαιτηθεί έλεγχος από εξειδικευμένο προσωπικό.
Τα συμπτώματα του εγκέφαλου του αυτοκινήτου είναι αρκετά και συγκεκριμένα. Ας τα δούμε πιο αναλυτικά:
- Αδυναμία εκκίνησης κινητήρα. Αν ο κινητήρας δεν παίρνει μπροστά ένα από τα τμήματα που ευθύνονται θα μπορούσε να είναι η ECU. Για να πάρει μπροστά το όχημα απαιτείται η εύρυθμη λειτουργία της, για να δημιουργηθεί σωστά το μείγμα καυσίμου αλλά και για να γίνει σωστά ο χρονισμός της ανάφλεξης.
- Μείωση της επιτάχυνσης του οχήματος. Η μείωση της επιτάχυνσης του οχήματος είναι ένα ακόμη από τα συμπτώματα βλάβης του εγκεφάλου του αυτοκινήτου. Μιας και συνδέεται με τη μονάδα ελέγχου της μετάδοσης (TCM), παρέχοντας τις σωστές ρυθμίσεις για την επιτάχυνση, αλλά όπως είπαμε και πιο πάνω είναι υπεύθυνη και για την ανάφλεξη του καυσίμου, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το πρόβλημα να βρίσκεται στην ECU.
- Ενεργοποίηση της λυχνίας ελέγχου κινητήρα. Ανάμεσα στους πολλούς κωδικούς σφαλμάτων που παρέχει η λυχνία ελέγχου κινητήρα στον πίνακα οργάνων είναι και οι βλάβες της ECU. Απαιτείται άμεσος έλεγχος και εύρεση του κωδικού σφάλματος από εξειδικευμένο προσωπικό.
- Ρεταρίσματα ή αιφνίδιο σβήσιμο του κινητήρα. Αν παρουσιαστεί κάτι από τα δύο, υπάρχουν πολλές πιθανότητες να ευθύνεται η ίδια η ECU ή κάποιος από τους αισθητήρες που της παρέχει πληροφορίες. Και πάλι ο έλεγχος της κατάστασης είναι ιδιαίτερα σημαντικός.
- Αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου. Ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου, όπως έχουμε πια καταλάβει λαμβάνει δεδομένα από τους αισθητήρες με τους οποίους συνεργάζεται για την δημιουργία του σωστού μείγματος καυσίμου και την έγκαιρη ανάφλεξή του. Αν η ECU δεν λειτουργεί σωστά όλα τα παραπάνω θα βγουν εκτός παραμέτρων.
- Μείωση της απόδοσης του κινητήρα. Για τους παραπάνω λόγους θα μειωθεί φυσικά και η απόδοση του κινητήρα, μιας και η δημιουργία του μείγματος καυσίμου - αέρα και η ανάφλεξή του δεν θα γίνονται σωστά.
- Υπερθέρμανση της ECU. Όταν ο κινητήρας λειτουργεί είναι λογικό να ζεσταίνεται ο εγκέφαλος, όχι όμως και να σας καίει το χέρι όταν τον ακουμπάτε. Αν η ECU υπερθερμαίνεται συχνά κάτι δεν πάει καλά και το πιθανότερο είναι πως θα δημιουργηθούν προβλήματα και σε άλλα τμήματα του οχήματος. Ο έλεγχος είναι παραπάνω από απαραίτητος.
Τα πιο πάνω είναι τα συνηθέστερα συμπτώματα χαλασμένου εγκεφάλου αυτοκινήτου και θα πρέπει να σας θορυβήσουν και να αναζητήσετε άμεσα βοήθεια. Δεν μπορείτε να ελέγξετε τον εγκέφαλο του οχήματος μόνοι σας γιατί απαιτείται ειδικός διαγνωστικός έλεγχος από ειδικούς με ειδικούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές και προγράμματα. Καθώς η κάθε εταιρία κατασκευής οχημάτων έχει τα δικά της προγράμματα, η βέλτιστη λύση για το σωστό και ασφαλέστερο διαγνωστικό έλεγχο θα ήταν είτε η αντιπροσωπεία του οχήματός σας, είτε κάποιο εξουσιοδοτημένο συνεργείο που θα διαθέτει σύγχρονο εξειδικευμένο εξοπλισμό που θα σας παράσχει τις ακριβέστερες μετρήσεις και αποτελέσματα.
Η αλήθεια είναι ότι αν το πρόβλημα δεν εντοπίζεται σε κάποιο περιφερειακό τμήμα που στέλνει ή λαμβάνει πληροφορίες από την ECU, η επισκευή του εγκεφάλου συνήθως είναι αρκετά ακριβή. Σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί το κόστος να ξεπεράσει ακόμη και τα 500 ή 1000 ευρώ.
Σε περίπτωση που ο εγκέφαλος δεν επισκευάζεται ή δεν αξίζει τον κόπο η επισκευή του, τότε μπορεί να αντικατασταθεί. Οι τιμές για εγκεφαλοσ αυτοκινητου στην αγορά εξαρτώνται από τη μάρκα και το μοντέλο του οχήματος και ξεκινούν από τα 200 περίπου ευρώ ενώ μπορούν να ξεπεράσουν ακόμη και τα 1.500 ευρώ για γνήσια τμήματα. Φυσικά η αγορά προσφέρει και οικονομικότερα τμήματα αλλά και αχαρτογράφητους εγκέφαλους που σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να προγραμματιστούν για χρήση στο όχημά σας.
Σε κάθε περίπτωση, αν η εγγύηση του οχήματος έχει λήξει, τα προβλήματα με την ECU του οχήματος συνήθως σημαίνουν υψηλό κόστος επισκευής.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: