Πίνακας περιεχομένων
Μετρητής μάζας αέρα: λειτουργία, προβλήματα, ενδείξεις βλάβης
Όταν αναφερόμαστε στη λειτουργία του μερη μηχανεσ αυτοκινητων, λαμβάνουμε ως δεδομένη την ύπαρξη τριών πραγμάτων: του καυσίμου, της ανάφλεξης και του αέρα. Γεγονός είναι επίσης ότι εκ των τριών, αυτό το οποίο απαιτείται στη μεγαλύτερη ποσότητα, είναι ο αέρας. Πέραν όμως της απαιτούμενης ποσότητας, έχει τεράστια σημασία και η επακριβής μέτρηση του αέρα που περνά στον κινητήρα για να μπορεί ο εγκέφαλος του οχήματος να συνθέτει το ιδανικό μείγμα καυσίμου – αέρα.
Εδώ, μπαίνει στην εξίσωση ο μετρητης μαζας αερα ή αισθητηρασ μαφ (maf sensor στα Αγγλικά). Ο αισθητήρας αυτός βρίσκεται τοποθετημένος είτε στην πολλαπλή εισαγωγής αέρα, είτε στο περίβλημα του φίλτρου αέρα, και καταγράφει τη ροή της μάζας του αέρα που διέρχεται.
Αφού κατανοήσαμε τι κάνει ο maf sensor, ας δούμε και πώς το κάνει. Υπάρχουν τριών ειδών μετρητές μάζας αέρα:
Θερμού νήματος (HLM). Διαθέτει ένα νήμα στο κέντρο του, το οποίο θερμαίνεται στους 100° C.
Θερμής στρώσης (HFM). Διαθέτει ένα φιλμ, το οποίο θερμαίνεται στους 120 με 180°C.
Συχνότητας ΕΤΡΗ ΗΖ. Λειτουργεί με την ίδια λογική με τους δυο προηγούμενους, αλλά τα σήματά του παράγονται σε HZ, οπότε έχει πιο άμεση ταχύτητα αντίδρασης.
BOSCH Μετρητής μάζας αέρα
CLINEX Καθαριστικό ηλεκτρονικών εξαρτημάτων
σπρέι, δεν περιέχει διαλύτες, Χωρητικότητα: 1000ml
DENSO Μετρητής μάζας αέρα
BOSCH Μετρητής μάζας αέρα
K2 Καθαριστικό ηλεκτρονικών εξαρτημάτων
σπρέι, Χωρητικότητα: 400ml
Σε όλες τις περιπτώσεις, το νήμα ή το φιλμ θερμαίνονται σε συγκεκριμένη θερμοκρασία, οπότε έχει μια συγκεκριμένη τιμή αντίστασης. Ο αέρας που περνά στο εσωτερικό του κινητήρα, περνά από επάνω του και ψύχει το νήμα ή το φιλμ, διαφοροποιώντας την τιμή της αντίστασής του. Αυτή η διαφορά στην αντίσταση, αποστέλλεται στον εγκέφαλο ο οποίος κάνει τον υπολογισμό της ποσότητας του καυσίμου για τη δημιουργία του μείγματος. Σε περίπτωση λάθος υπολογισμών, μπορεί να προκύψουν βλάβες ή και ολική καταστροφή του κινητήρα, οπότε γίνεται κατανοητή η σημασία του αισθητήρα μαφ.
Τι θα συμβεί αν ο αισθητήρας μαφ έχει πρόβλημα;
Κατά αρχάς, θα ενεργοποιηθεί η λυχνία ελέγχου κινητήρα (check engine), οπότε μη φοβάστε ότι θα φτάσετε σε κρίσιμες καταστάσεις αν έχετε το νου σας στον πίνακα οργάνων. Υπάρχουν όμως και άλλα φανερά συμπτώματα, αν είναι χαλασμένος ο αισθητήρας maf.
Τα πιο κοινά συμπτώματα του μετρητή μάζας αέρα είναι τα παρακάτω:
- Ρεταρίσματα. Αν το όχημά σας έχει δυσκολίες στο ξεκίνημα ή κάνει ρεταρίσματα, ενδέχεται να έχει πάθει βλάβη ο μετρητής μάζας αέρα.
- Σκασίματα και μη φυσιολογικός τρόπος λειτουργίας. Αν ο αισθητήρας μαφ δεν στέλνει σωστές μετρήσεις, το μείγμα καυσίμου δεν θα είναι σωστό, οπότε και η λειτουργία του κινητήρα δεν θα είναι φυσιολογική.
- Αργό ρελαντί. Αν το όχημα δεν έχει αρκετή δύναμη και το ρελαντί του είναι πολύ χαμηλά, τότε μάλλον το μείγμα αέρα καυσίμου δεν είναι σωστό, άρα κάτι δεν πάει καλά με τον μαφ.
- Μαύρος καπνός στην εξάτμιση. Η αύξηση των καυσαερίων γενικά υποδηλώνει κακή λειτουργία του κινητήρα. Μία από τις αιτίες θα μπορούσε να είναι η κακή λειτουργία του αισθητήρα μαφ και η λανθασμένη ποσότητα καυσίμου στο μείγμα, με αποτέλεσμα την παραγωγή μαύρου καπνού.
- Προβλήματα στην εκκίνηση του κινητήρα. Το πιθανότερο αίτιο είναι το λανθασμένο μείγμα καυσίμου αέρα. Όπως και πιο πάνω, ο αισθητήρας καυσίμου μπορεί να ευθύνεται για όλα.
- Αύξηση κατανάλωσης καυσίμου. Κι εδώ, θα μπορούσε να πρόκειται για κάποια ζημιά του μετρητή μάζας αέρα και μετάδοσης λάθος πληροφοριών για τη δημιουργία του μείγματος αέρα – καυσίμου.
Πιο πάνω, είδαμε τα συμπτώματα ζημιάς στον μετρητή μάζας αέρα, ας δούμε τώρα και τα προβλήματα του μετρητή μάζας αέρα, καθώς και τους τρόπους επίλυσής τους.
ABAKUS Μετρητής μάζας αέρα
με περίβλημα
BOSCH Μετρητής μάζας αέρα
BOSCH Μετρητής μάζας αέρα
VDO Μετρητής μάζας αέρα
LIQUI MOLY Καθαριστικό ηλεκτρονικών εξαρτημάτων
Κουτί, Χωρητικότητα: 200ml
Αρχικά, θα πρέπει με την εμφάνιση οποιουδήποτε συμπτώματος να αναζητήσουμε την αιτία, μιας και ενδέχεται το πρόβλημα να προκαλείται από κάποιο άλλο τμήμα των συστημάτων που ασχολούνται με τη δημιουργία και τον ψεκασμό του μείγματος καυσίμου.
Τις περισσότερες φορές, οι βλάβες προκύπτουν λόγω μόλυνσης του νήματος ή του φιλμ του αισθητήρα από ξένα σώματα. Η λύση λοιπόν, θα ήταν ο καθαρισμός του αισθητήρα με κάποιο ειδικό καθαριστικό, αλλά και το καθάρισμα της πολλαπλής εισαγωγής και η αλλαγή του φίλτρου αέρα. Οι ρύποι θα μπορούσαν να οφείλονται επίσης στη γραμμή κενού των αναθυμιάσεων του λαδιού ή και στη φτερωτή της τουρμπίνας, όταν υπάρχει.
Φυσικά, αν τα συμπτώματα επιμείνουν μετά το καθάρισμα ολόκληρου του συστήματος εισαγωγής αέρα, ο έλεγχος του αισθητήρα σε κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο θα είναι η επόμενη στάση σας. Ο έλεγχος θα σας δείξει αν ο αισθητήρας απαιτεί αντικατάσταση και οι τεχνικοί του συνεργείου θα αναλάβουν να κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες.
Παράλληλα φυσικά, οι ειδικευμένοι τεχνικοί θα κοιτάξουν και όλες τις συνδέσεις του συστήματος για να εξαλείψουν την περίπτωση κάποιας ζημιάς στην καλωδίωση ή κάποιας βλάβης σε κάποιο άλλο τμήμα του συστήματος.
Όπως είπαμε και πιο πάνω, οι συνέπειες της μη επισκευής κάποιας βλάβης του αισθητήρα θα μπορούσαν δυνητικά να επιφέρουν την καταστροφή του κινητήρα και την πρόκληση επισκευών με πολύ υψηλότερο κόστος από τον έλεγχο και την αντικατάσταση του αισθητήρα μαφ.
Δεν θα πρέπει ποτέ λοιπόν να αγνοείτε τα σήματα που σας στέλνει το όχημά σας, όπως και ο εγκέφαλος του κινητήρα δεν αγνοεί τα σήματα του αισθητήρα μαφ.