Πίνακας περιεχομένων
Τι είναι το βολάν αυτοκινήτου
Τι ειναι το βολαν; τι κανει;
Το βολάν (σφόνδυλος) είναι ένα ογκώδες τμήμα του συμπλέκτη που έχει το σχήμα μεγάλου δίσκου. Συνδέεται στον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα και ο βασικός του σκοπός είναι να διασφαλίζει ότι μεταφέρεται ομαλά η ισχύς από τον κινητήρα. Εξουδετερώνει τους κραδασμούς του στροφαλοφόρου άξονα και εξισορροπεί τις διακυμάνσεις στις στροφές του κινητήρα, αποθηκεύοντας την περίσσεια ενέργειας για μελλοντική χρήση. Αυτή η ενέργεια χρησιμοποιείται για να διατηρείται ο κινητήρας σε λειτουργία όταν ο οδηγός, για παράδειγμα, τραβάει το πόδι του από το πετάλι του γκαζιού.
Αυτά τα τμήματα συνδέουν τον κινητήρα με τη μετάδοση στα οχήματα με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, χρησιμοποιώντας τον συμπλέκτη για τη μεταφορά της ισχύος στους τροχούς. Επίσης, αν το βολάν πάθει ζημιά, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη η επιτυχής αλλαγή των ταχυτήτων και ενδέχεται να προκληθεί ανεπανόρθωτη ζημιά στον συμπλέκτη. Έχει ιδιαίτερη σημασία λοιπόν, η όσο το δυνατόν ταχύτερη διάγνωση και επισκευή του προβλήματος.
Ειδη βολαν
Αυτοί οι δίσκοι κατασκευαζονται συνήθως από χάλυβα, χυτοσίδηρο ή αλουμίνιο. Όσο μεγαλύτερη είναι η περιστροφική αδράνεια του δίσκου, τόσο πιο αποτελεσματικά αποτρέπει τις υψηλές διακυμάνσεις της ταχύτητας. Υπάρχουν δύο κύριοι τύποι βολάν: βολάν μονής μάζας και βολάν διπλής μάζας.
LuK Βολάν διπλησ μάζασ
Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων
LuK Βολάν διπλησ μάζασ
Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων
LuK Βολάν διπλησ μάζασ
Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων
LuK Βολάν διπλησ μάζασ
Aυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων CVT (αβαθμίδωτα)
Βολάν μονής μάζας:
Αποτελούνται από έναν μόνο μεταλλικό δίσκο που δεν περιλαμβάνει κινούμενα τμήματα, μειώνοντας έτσι την πολυπλοκότητα της μονάδας και διευκολύνοντας τη συντήρησή της. Τα συγκεκριμένα τμήματα είναι ιδιαίτερα ανθεκτικά τόσο στη θερμότητα όσο και στη στρέβλωση και η επιφάνειά τους, αν είναι απαραίτητο, μπορεί να επισκευαστεί. Εκτός από ανθεκτικά, είναι και πολύ φθηνότερα από τα βολάν διπλής μάζας. Από την άλλη πλευρά, τα ενιαία τμήματα παρέχουν μικρότερη προστασία από τους κραδασμούς και είναι γνωστά ως θορυβώδη. Είναι καταλληλότερα για οχήματα υψηλών επιδόσεων, όπως τα αγωνιστικά και τα εκτός δρόμου.
Βολάν διπλής μάζας:
Όπως μπορεί ο καθένας πιθανών να καταλάβει, τα συγκεκριμένα βολάν αποτελούνται από δύο δίσκους. Ο ένας συνδέεται με τον συμπλέκτη και ο άλλος με τον στροφαλοφόρο άξονα. Ακόμη, περιλαμβάνουν ελατήρια που μειώνουν τους στρεπτικούς κραδασμούς. Ως εκ τούτου, έχουν σχεδιαστεί για να προστατεύουν τον κινητήρα και τα τμήματα της μετάδοσης αποτελεσματικότερα. Μπορούν επίσης να βελτιώσουν την απόδοση καυσίμου μιας και επιτρέπουν την αποτελεσματικότερη χρήση του κινητήρα. Τοποθετούνται συνήθως σε μεγάλα, βαριά οχήματα με κινητήρες ντιζελ. Το μειονέκτημά τους είναι ότι δεν μπορεί να επισκευαστεί η επιφάνειά τους και είναι πιο ευαίσθητα στις θερμικές βλάβες.
Τι προκαλει ζημιες στο βολαν;
Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που συμβάλλουν στην πρόωρη φθορά και την αποτυχία του. Ποιο κάτω υπάρχουν οι βασικότερες αιτίες:
- Ακατάλληλη συντήρηση. Όταν καινούρια τμήματα όπως η μίζα ή ο συμπλέκτης δεν έχουν τοποθετηθεί σωστά, άλλα τμήματα ενδέχεται να καταστραφούν ή να χάσουν την ευθυγράμμισή τους. Αναλυτικότερα, αν ο συμπλέκτης υποστεί ζημιά, συνιστάται να αντικατασταθεί το συντομότερο δυνατό. Αν δεν αλλαχτεί, θα επηρεάσει το βολάν και μην ξεχνάμε ότι ο συμπλέκτης αντικαθίσταται πολύ πιο εύκολα και οικονομικά.
- Κατάσταση κινητήρα και οδηγικές συνήθειες. Μπορεί να προκληθεί ζημιά για παράδειγμα, από απότομες εκκινήσεις του κινητήρα, βαριά φορτία, οδήγηση με λάθος σχέση και χαμηλές ταχύτητες στροφάλου.
- Υπερθέρμανση. Ενδέχεται να είναι καταστροφική για τους δίσκους, μιας και μπορεί να ραγίσουν ή να παραμορφωθούν. Συχνά, προκαλείται από πατινάρισμα του συμπλέκτη.
Συμπτωματα ζημιας στο βολαν
- Οσμή καμένου. Οι οδηγοί παρατηρούν συχνά οσμή καμένου που έρχεται κάτω από το όχημα. Πρόκειται για ένδειξη ότι ο συμπλέκτης δεν λειτουργεί ή δεν χρησιμοποιείται σωστά και ότι μπορεί να ευθύνεται το βολάν. Αν για παράδειγμα, το βολάν είναι στρεβλομένο, η πλάκα του συμπλέκτη θα πατινάρει και θα φθαρεί, προκαλώντας οσμή καμένου. Αν το πρόβλημα δεν επισκευαστεί, ο συμπλέκτης μπορεί τελικά να σταματήσει να λειτουργεί εντελώς.
- Δυσκολία στην αλλαγή ταχυτήτων. Το χαλασμένο βολάν θα κάνει πολύ πιο δύσκολη την αλλαγή ταχυτήτων, μιας και η πλάκα του συμπλέκτη, ενδέχεται να μην απεμπλέκεται σωστά. Οι ραγισμένοι δίσκοι του βολάν είναι πιθανότερο να παραμορφωθούν, προκαλώντας προβλήματα στο συμπλέκτη και τη μετάδοση.
- Κραδασμοί στο πετάλι του συμπλέκτη. Αν το πετάλι του συμπλέκτη εμφανίσει κραδασμούς, ενδέχεται να είναι σημάδι ότι οι βάσεις των ελατηρίων του βολάν είναι προβληματικές. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε ραγισμένο ή φθαρμένο δίσκο. Το ελατήριο βρίσκεται εκεί για να εξουδετερώνει τους κραδασμούς όταν ενεργοποιείται ο συμπλέκτης.
- Κραδασμοί του συμπλέκτη. Υπάρχουν πολλές αιτίες για αυτό, αλλά συνήθως ο συμπλέκτης τρέμει όταν “πατινάρει” επάνω στο βολάν κατά την επαφή τους. Ο ήχος που παράγεται ενδέχεται να οφείλεται σε φαγωμένο ή παραμορφωμένο δίσκο συμπλέκτη, αλλά και σε απουσία ή ζημία των πείρων ευθυγράμμισης του συμπλέκτη.
LuK Βολάν διπλησ μάζασ
Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων
LuK Βολάν διπλησ μάζασ
Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων
SACHS Σφόνδυλος
χωρίς σετ βιδών
Μπορει να κινηθει το οχημα με χαλασμενο βολαν;
Αν η ζημιά είναι στο χαλασμένο βολάν είναι μικρή, μπορεί να οδηγήσει κανείς το όχημα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει. Η υφιστάμενη ζημιά θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρότερες ζημιές που θα επηρεάσουν τα τμήματα του συμπλέκτη αυτοκινήτου, τον στροφαλοφόρο άξονα, αλλά και τον ίδιο τον κινητήρα. Θα γίνουν αισθητοί περισσότεροι κραδασμοί από τον κινητήρα και θα επηρεαστεί η συνολική του απόδοση. Ακόμη και στην παραμικρή υποψία ζημιάς στον συμπλέκτη, θα πρέπει να οδηγεί σε έλεγχο του οχήματος από κάποιον επαγγελματία το συντομότερο δυνατό.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: