Συμπτώματα βλάβης ρουλεμάν συμπλέκτη
Αν το αυτοκίνητό σου διαθέτει ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, τότε πέρα από το πεντάλ φρένου και του γκαζιού, έχει τέρμα αριστερα ένα πεντάλ συμπλέκτη. Αυτό σου δίνει τη δυνατότητα να αποσυνδέεις προσωρινά τους τροχούς από τον κινητήρα, κάτι που είναι απαραίτητο για να βάλεις μπρος και να αλλάξεις ταχύτητες.
Το σύστημα του συμπλέκτη αποτελείται από τον δίσκο, την πλάκα πίεσης, τον σφόνδυλο/βολάν και το ρουλεμάν. Το ρουλεμάν συμπλέκτη στο αυτοκίνητο μερικές φορές ονομάζεται και ρουλεμάν απελευθέρωσης, είναι ένα απλό αλλά σημαντικό εξάρτημα που χρησιμοποιείται μόνο όταν πατάς το πεντάλ του συμπλέκτη. Όταν χαλάσει, θα επηρεάσει την αλλαγή ταχυτήτων και μπορεί να οδηγήσει σε εκτεταμένη βλάβη άλλων εξαρτημάτων του συμπλέκτη, όπως και του κιβωτίου ταχυτήτων.
RIDEX Ρουλεμάν πίεσης
RIDEX Ρουλεμάν πίεσης
RIDEX Ρουλεμάν πίεσης
RIDEX Ρουλεμάν πίεσης
SKF Ρουλεμάν πίεσης
Αποσυνδέει προσωρινά τον κινητήρα ενός αυτοκινήτου από το κιβώτιο ταχυτήτων κατά τις αλλαγές ταχυτήτων. Όταν πιέζεις το πεντάλ του συμπλέκτη με το πόδι σου, το ρουλεμάν συμπλέκτη πλησιάζει περισσότερο τον σφόνδυλο/βολάν. Αυτό προκαλεί την ώθηση των δακτύλιων απελευθέρωσης της πλάκας πίεσης προς τα μέσα. Μόλις συμβεί αυτό, οι δακτύλιοι της πλάκας πίεσης πιέζουν ενάντια στη δύναμη του ελατηρίου της, αποσυνδέοντας τον κινητήρα από τους τροχούς, κάτι που σου επιτρέπει να αλλάξεις ταχύτητα. Όταν απομακρύνεις το πόδι σου από το πεντάλ του συμπλέκτη, το ρουλεμάν επιστρέφει στην αρχική του θέση, όπου η ισχύς του κινητήρα του οχήματος μεταφέρεται ξανά μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων στους κινητήριους τροχούς ενός αυτοκινήτου. Το ρουλεμάν συμπλέκτη μπορεί να χαλάσει μετά από χρόνια χρήση ή ίσως ακόμη και από ζημιά λόγω ατυχήματος.

Σε κάθε περίπτωση, πρέπει το αντικαταστήσεις, μόλις παρατηρήσεις κάποιες από τις παρακάτω ενδείξεις:
1. Παράξενος ήχος από του ρουλεμάν συμπλέκτη
Ένα από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα βλάβης ρουλεμάν συμπλέκτη είναι ότι ακούς διάφορους θορύβους, όταν πατάς το πεντάλ του συμπλέκτη. Οι κύλινδροι μέσα στο ρουλεμάν συμπλέκτη βρίσκονται πολύ κοντά ο ένας στον άλλο. Αν υπάρξει πολύς χώρος μεταξύ τους, τότε θα αρχίσουν να ακούγονται τριξίματα, κροταλίσματα και τσιριχτοί ήχοι. Αυτό οφείλεται, απλώς, στο ότι οι κύλινδροι στο ρουλεμάν φθείρονται με την πάροδο του χρόνου και χάνουν μικρές ποσότητες του υλικού τους. Ο θόρυβος θα ακούγεται σαν να προέρχεται από την περιοχή μετάδοσης. Ο ήχος θα είναι πιο αισθητός με το πεντάλ του συμπλέκτη πατημένο πλήρως και θα εξαφανίζεται όταν απομακρύνεις το πόδι σου. Ακόμη, ενδεχομένως θα ακούγεται, επίσης, θόρυβος από το ρουλεμάν συμπλέκτη στο ρελαντί.
2. Δονήσεις πεντάλ συμπλέκτη
Όταν πατάς προς τα κάτω το πεντάλ του συμπλέκτη, θα πρέπει να κινείται ομαλά προς τα κάτω. Αλλά αν αρχίσεις να αισθάνεσαι κραδασμούς που προέρχονται από το πεντάλ, τότε είναι πολύ πιθανό το ρουλεμάν συμπλέκτη σου να είναι ελαττωματικό ή να έχει χαλάσει. Πιο συγκεκριμένα, οι κραδασμοί είναι αποτέλεσμα της αδυναμίας του ρουλεμάν να ευθυγραμμιστεί σωστά με την πλάκα πίεσης.
3. Προβλήματα αλλαγής ταχυτήτων
Αν παρατηρήσεις ότι αρχίζεις να δυσκολεύεσαι να αλλάζεις ταχύτητα είναι πιθανό το ρουλεμάν να έχει χαλάσει. Το πρόβλημα είναι ότι ο συμπλέκτης σου δεν κάνει πλήρη σύμπλεξη.
4. Ο συμπλέκτης είναι πολύ άκαμπτος
Όπως τα περισσότερα εξαρτήματα του συστήματος μετάδοσης, το ρουλεμάν κατασκευάζεται με ειδικές ιδιότητες λίπανσης, για να διατηρείται η ομαλή λειτουργία του για μεγάλο χρονικό διάστημα. Δυστυχώς, οι ιδιότητες λίπανσης σταδιακά θα αρχίσουν να φθείνουν, καθώς φθείρεται το ίδιο το ρουλεμάν. Όσο πιο φθαρμένο είναι το ρουλεμάν, τόσο πιο δύσκολο θα είναι να πατήσεις το πεντάλ του συμπλέκτη. Σύντομα, θα φτάσει σε ένα σημείο όπου δε θα μπορείς να αποδεσμεύσεις τον συμπλέκτη. Τότε, δε θα μπορείς να οδηγήσεις καθόλου το όχημά σου, αφού δε θα μπορείς να αλλάζεις ταχύτητες.
Συμπερασματικά, η οδήγηση με χαλασμένο ρουλεμάν συμπλέκτη μπορεί να ασκήσει πρόσθετη πίεση στην πλήμνη, στον μπιλιοφόρο και στο ίδιο το κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ δε θα πιέζει κατάλληλα τον δίσκο του συμπλέκτη με αποτέλεσμα να επιταχύνει τη φθορά του. Επομένως, όλα τα εξαρτήματα είναι αλληλλένδετα και η κακή λειτουργία του ενός επηρεάζει τη λειτουργία των άλλών. Επομένως, όταν υπάρχει βλάβη ρουλεμάν συμπλέκτη, συστήνεται συχνά η ταυτόχρονη αντικατάσταση του δίσκου του συμπλέκτη, της πλάκας πίεσης και του ρουλεμάν με ένα σετ αμπραγιάζ, που περιλαμβάνει όλα αυτά τα εξαρτήματα.
Σπανιότερα, υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να κριθεί επαρκής μόνο η αλλαγή ρουλεμάν και αν αναρωτιέσαι ποιο είναι το κόστος αλλαγής ρουλεμάν συμπλέκτη, τότε σίγουρα αυτό θα εξαρτηθεί από τη μάρκα του ανταλλακτικού που θα επιλέξεις, καθώς και τη μάρκα, το μοντέλο και την έκδοση του αυτοκινήτου σου. Ένα ρουλεμάν συμπλέκτη για Seat Ibiza, για παράδειγμα, μπορείς να το βρεις σε μία μέση τιμή των 7 ευρώ, χωρίς τα έξοδα συνεργείου.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: