Τι είναι το κλείδωμα διαφορικού και πώς λειτουργεί
Με τον όρο κλείδωμα διαφορικού ή μπλοκέ διαφορικό, αναφερόμαστε σε ένα τμήμα του οχήματος, το διαφορικό, που σε αυτή την περίπτωση όμως κλειδώνει. Υπάρχουν διάφορα είδη μπλοκέ διαφορικών, αλλά ας ξεκινήσουμε με την απλή ερώτηση τι είναι διαφορικό αυτοκινήτου;
Όταν ένα τετράτροχο ή με παραπάνω τροχούς όχημα στρίβει, οι τροχοί που βρίσκονται στο εσωτερικό μέρος της στροφής καλύπτουν μικρότερη απόσταση ή μικρότερο τόξο από τους εξωτερικούς. Το θέμα είναι ότι αυτό πρέπει να γίνει στον ίδιο χρόνο και για τους μέσα, αλλά και για τους έξω τροχούς. Όταν οι τροχοί δεν παίρνουν κίνηση και κινούνται ανεξάρτητα, όλα καλά. Τι γίνεται όμως, αν οι τροχοί είναι κινητήριοι και κινούνται με την ταχύτητα που στέλνει εκείνη τη στιγμή ο κινητήρας;
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, οι εσωτερικοί τροχοί θα χοροπηδούσαν ή θα γλιστρούσαν και το όχημα θα έχανε την πρόσφυσή του. Εκεί λοιπόν, μπαίνει στο παιχνίδι το διαφορικό αυτοκινήτου το οποίο επιτρέπει και στους δύο κινητήριους τροχούς να λαμβάνουν κίνηση από τον κινητήρα, αλλά με τη χρήση μιας σειράς γραναζιών, δηλαδή να μπορούν να επιβραδυνθούν οι εσωτερικοί και το όχημα να διατηρεί την σωστή πρόσφυσή του.
Υπάρχουν όμως και συνθήκες κατά τις οποίες δεν βολεύει οι κινητήριοι τροχοί να διαφοροποιούν την ταχύτητά τους. Οι συνθήκες αυτές θα μπορούσαν για παράδειγμα να είναι αυτές της εκτός δρόμου οδήγησης ή της οδήγησης σε ανομοιογενή οδοστρώματα.
Σε αυτές τις συνθήκες λοιπόν, όταν ο ένας από τους δύο τροχούς είτε βρίσκεται στον αέρα, είτε δεν έχει αρκετή πρόσφυση, το διαφορικό του αυτοκινήτου φροντίζει να μειωθεί η ταχύτητα στον συγκεκριμένο και να αυξηθεί στον άλλο. Η συγκεκριμένη κατάσταση στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν παρέχει αρκετή δύναμη για να κινηθεί το όχημα.
LuK Σετ επισκευής, διαφορικό
BorgWarner Αντλία, πολύδισκος συμπλέκτης κίνησης σε όλους τους τροχούς
FAST Παξιμάδι, κωνικός τροχός
LuK Σετ επισκευής, διαφορικό
VAICO Αντλία, πολύδισκος συμπλέκτης κίνησης σε όλους τους τροχούς
Εκεί λοιπόν αναλαμβάνει δράση το λεγόμενο κλείδωμα πίσω διαφορικού ή εμπρός ή και κλείδωμα κεντρικού διαφορικού, ανάλογα με το είδος της κίνησης του οχήματος. Πρόκειται ουσιαστικά, δηλαδή, για έναν μηχανισμό ο οποίος απενεργοποιεί τη λειτουργία του διαφορικού, κλειδώνοντάς το και επιτρέποντας και στους δύο τροχούς να περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα.
Φυσικά, η λειτουργία του διαφορικού του αυτοκινήτου θα πρέπει να ξεκινήσει και πάλι μόλις το όχημα επιστρέψει σε κανονικές συνθήκες οδήγησης. Για να μπορεί να γίνει αυτό υπάρχουν δυο είδη κλειδώματος του διαφορικού των οχημάτων, το χειροκίνητο και το αυτόματο.
Συνήθως, το μπλοκέ διαφορικό ενεργοποιείται με το χέρι όπως το διαφορικο Suzuki Jimny, αλλά υπάρχουν και τύποι που ενεργοποιούνται αυτόματα με ειδικούς μηχανισμού ή ηλεκτρονικά προγράμματα.
Το αυτόματο κλείδωμα ενεργοποιείται λοιπόν αυτόματα, όταν χαθεί η πρόσφυση και απενεργοποιείται μόλις αυτή ανακτηθεί. Κάποια αυτόματα διαφορικά απενεργοποιούνται, όταν απαιτείται ο ένας τροχός να περιστρέφει πιο γρήγορα από τον άλλο.
Τα χειροκίνητα μπλοκέ διαφορικά κλείδωματα ελέγχονται από τον οδηγό ο οποίος αποφασίζει πότε χρειάζονται. Υπάρχουν διάφορα είδη που ενεργοποιούνται είτε με κάποιο διακόπτη στο ταμπλό ή με λεβιέ σαν αυτόν των ταχυτήτων και λειτουργούν με πεπιεσμένο αέρα, ηλεκτρομαγνήτη ή ντίζα.
Φυσικά και το διαφορικό, μπλοκέ ή κανονικό, απαιτεί την ανάλογη συντήρηση για να μην παρουσιάσει πρόωρες ζημιές. Το βασικότερο όλων είναι η χρήση του σωστού λιπαντικού, δηλαδή της βαλβολίνης. Ευτυχώς για όλους μας, οι τιμές στις βαλβολίνες για αυτοκίνητό δεν είναι ιδιαίτερα υψηλές και έτσι, η συντήρησή τους είναι αρκετά χαμηλή σε κόστος.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: