Συμπτώματα χαλασμενης κεντρικής αντλίας φρένων
H κεντρική αντλία φρένων είναι ένα από τα πιο σημαντικά εξαρτήματα που συναντάμε στα σύγχρονα συστήματα πέδησης αυτοκινήτων. Χρησιμεύει ως η κύρια βαλβίδα που σπρώχνει το υγρό φρένων μέσω των γραμμών φρένων, έτσι ώστε οι δαγκάνες των φρένων να μπορούν να πιέζουν τα τακάκια στους ρότορες. Για να ωθήσει το υγρό μέσω του συστήματος πέδησης στους τροχούς, λοιπόν, πιέζει μια μεταλλική ράβδο μέσα από μία αντλία. Το ένα άκρο αυτής της ράβδου είναι προσαρτημένο στο πεντάλ και ενεργοποιείται, όταν πατάς το πεντάλ. Συνήθως, μια χαλασμένη αντλία φρένων παρουσιάζει ένα από τα 4 συμπτώματα που θα σου παρουσιάσουμε παρακάτω, τα οποία ειδοποιούν τον οδηγό ότι ήρθε η στιγμή για το απαιτούμενο σέρβις.
1. Μη φυσιολογική συμπεριφορά του πεντάλ του φρένου.
Ένα από τα πρώτα συμπτώματα που συνήθως σχετίζονται με πρόβλημα της αντλίας φρένων είναι η μη φυσιολογική συμπεριφορά του πεντάλ φρένου. Η κεντρική αντλία φρένων στο αυτοκίνητο είναι το εξάρτημα που παράγει όλη την πίεση στο σύστημα πέδησης κι αν εμφανίσει πρόβλημα στεγανοποίησης ή κατανομής της πίεσης, αυτό μπορεί να γίνει αισθητό στο πεντάλ. Με την πάροδο του χρόνου, λόγω της χρήσης, οι τσιμούχες στο εσωτερικό της αντλίας μπορεί να φθαρούν και να προκαλέσουν διαρροές στο εσωτερικό. Μία χαλασμένη αντλία φρένων, εξαιτίας αυτού, μπορεί να κάνει το πεντάλ να κατεβαίνει αργά όταν το πατάς ή να αρχίσεις να το αισθάνεσαι μαλακό και «σπογγώδες».
RIDEX Κάτω αντλία συμπλέκτη, συμπλέκτης
SACHS Κάτω αντλία συμπλέκτη, συμπλέκτης
Actuator
SACHS Κάτω αντλία συμπλέκτη, συμπλέκτης
Actuator
VALEO Άνω αντλία, συμπλέκτης
για αριστεροτίμονα οχήματα
BREMBO Άνω αντλία, συμπλέκτης
2. Μολυσμένο υγρό φρένων.
Ένα άλλο σύμπτωμα που υποδηλώνει πρόβλημα με την αντλία φρένων είναι τα μολυσμένα υγρά φρένων αυτοκινήτου. Η αντλία φρένων διαθέτει λαστιχένιες τσιμούχες, που μπορεί να χαλάσουν και να φθαρούν με την πάροδο του χρόνου. Αν συμβεί αυτό, μπορεί να μολύνουν το υγρό φρένων, το οποίο θα αποκτήσει σκούρο καφέ ή μαύρο χρώμα. Επιπλέον, μία κεντρική αντλία φρένων με φθαρμένες τσιμούχες δεν θα μπορεί να συγκρατήσει την πίεση του φρένου τόσο αποτελεσματικά και ενδεχομένως να προκαλέσει μια «μαλακή» αίσθηση του πεντάλ ή να κατεβαίνει με δυσκολία καθώς το πατάς, όπως αναφέραμε και παραπάνω.
3. Διαρροή υγρού φρένων.
Το υγρό φρένων έχει διαρροή από την κεντρική αντλία ή από το μη ασφαλισμένο δοχείο στην αντλία, που και τα δύο διατηρούν το υγρό σε επιτρεπόμενα και λειτουργικά επίπεδα. Η αντλία φρένων, όμως, χρειάζεται επαρκή ποσότητα υγρού φρένων, για να ασκήσει τη σωστή ποσότητα υδραυλική πίεσης, ώστε να επιβραδυνθεί το αυτοκίνητο. Στην περίπτωση της διαρροής, λοιπόν, θα χρειαστεί να αντικαταστήσεις την κεντρική αντλία φρένων, διαφορετικά το αυτοκίνητο δε θα είναι σε θέση να κόψει ταχύτητα, όταν πατάς το φρένο.
A.B.S. Άνω αντλία, συμπλέκτης
TRW Άνω αντλία, συμπλέκτης
SACHS Άνω αντλία, συμπλέκτης
TRW Κάτω αντλία συμπλέκτη, συμπλέκτης
VALEO Κάτω αντλία συμπλέκτη, συμπλέκτης
4. Ανάβει η προειδοποιητική λυχνία φρένων.
Μία άλλη ένδειξη που παρατηρείται, συνήθως, στα πιο καινούρια οχήματα είναι η ότι ανάβει η λυχνία φρένων. Τα συστήματα πέδησης σε πιο μοντέρνα οχήματα ενδέχεται να διαθέτουν αισθητήρες στάθμης υγρού φρένων και πίεσης εγκατεστημένους στην κεντρική αντλία φρένων. Αυτοί οι αισθητήρες προορίζονται να ανιχνεύουν οποιοδήποτε πρόβλημα με την πίεση του υγρού φρένων του οχήματος, το οποίο προκαλεί η λειτουργία της αντλίας φρένων. Αν εντοπίσουν ότι η πίεση είναι πιο χαμηλή από το κανονικό, πιθανόν να οφείλεται στη χαλασμένη κεντρική αντλία φρένων.
Συμπερασματικά, η λειτουργία της αντλίας φρένων είναι ζωτικής σημασίας για την ασφαλή λειτουργία των φρένων, συνεπώς θα λέγαμε ότι είναι η καρδιά του συστήματος πέδησης, καθώς είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον χειρισμό και την ασφάλεια του οχήματος. Ένα όχημα στο οποίο υπάρχει πρόβλημα με την αντλία φρένων θα έχει ακατάλληλα ή κατεστραμμένα φρένα και επομένως δεν θα είναι ασφαλές στην οδήγηση. Για αυτόν τον λόγο, αν υποψιαστείς ότι η έχεις μία χαλασμένη αντλία φρένων, απευθύνσου σε έναν επαγγελματία τεχνικό για να προσδιορίσει εάν το αυτοκίνητο χρειάζεται αντικατάσταση του εν λόγω ανταλλακτικού. Το κόστος του σίγουρα θα εξαρτηθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία της αντλίας φρένων, όπως και από τη μάρκα, το μοντέλο και την έκδοση του αυτοκινήτου σου. Ενδεικτικά, θα λέγαμε ότι μπορείς να βρεις στο εμπόριο μία κεντρική αντλία φρένων για Peugeot 307, για παράδειγμα, από 55 ευρώ ως 80 ευρώ. Φυσικά, θα χρειαστεί να συνυπολογίσεις το κόστος των εργασιών του συνεργείου. Σίγουρα, αν κάνεις την αντικατάσταση μόνος/η σου θα σου βγει οικονομικότερα, αλλά αυτό προϋποθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και εξοπλισμό!
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: