Τρέμουλο στο τιμόνι του αυτοκινήτου κατά την επιτάχυνση και το φρενάρισμα: αιτίες και προβλήματα
Δεν υπάρχει τίποτα πιο αποκαρδιωτικό και άσχημο, από το να ξεκινά κάποιος να πάει ένα ταξίδι με την οικογένειά του και μετά από τα πρώτα πενήντα με εκατό χιλιόμετρα, να ξεκινά να αισθάνεται τρέμουλο στο τιμόνι του αυτοκινήτου. Αμέσως, εξαφανίζεται η χαρά και η ευχαρίστηση και ξεκινά το άγχος.
Το άγχος φυσικά είναι απόλυτα δικαιολογημένο, μιας και σε ορισμένες περιπτώσεις το ίδιο το τρέμουλο ή τα αίτια που το προκαλούν, ενδέχεται να είναι σοβαρά και να προκληθούν μέχρι και τροχαία ατυχήματα.
Γιατί όμως εμφανίζεται το τρέμουλο στο τιμόνι του αυτοκινήτου και από τι ενδέχεται να προκαλείται;
Όταν εμφανίζεται τρέμουλο στο τιμόνι κατά το φρενάρισμα, το πιθανότερο είναι το πρόβλημα να βρίσκεται στους δίσκους των φρένων. Οι δίσκοι λόγω της τριβής τους με τα τακάκια, είναι λογικό να ανεβάζουν υψηλές θερμοκρασίες, οι οποίες με την πάροδο του χρόνου ενδέχεται να προκαλέσουν τη στρέβλωση ή το φάγωμα των δίσκων των φρένων. Κατά το φρενάρισμα λοιπόν, τα τακάκια δεν πατάνε επάνω στη λεία επίπεδη επιφάνεια όπως είναι το ιδανικό και οι κραδασμοί που προκύπτουν από την επαφή τους με τον χαλασμένο δίσκο, μεταφέρονται στο τιμόνι. Φυσικά, απαιτείται η αντικατάσταση τόσο των δίσκων, όσο και των τακακιών άμεσα. Η προσπάθεια επισκευής των δίσκων δεν αποτελεί πρακτική με διασφαλισμένα αποτελέσματα.
‘Όταν εμφανίζεται ελαφρύ τρέμουλο στο τιμόνι, με αποτέλεσμα ο οδηγός ίσα να το αισθάνεται και να μην μπορεί να το αιτιολογήσει αλλιώς, πιθανότατα υπάρχει κάποιο πρόβλημα στα τμήματα της ανάρτησης. Μιας και η ανάρτηση του οχήματός αποτελείται από πάρα πολλά επιμέρους τμήματα που ουσιαστικά συνδέουν το όχημα με τα ελαστικά, οποιοδήποτε από αυτά φθαρεί ή παρουσιάσει πρόβλημα ενδέχεται να προκαλέσει τρέμουλο στο τιμόνι. Αν λοιπόν όλες οι υπόλοιπες πιθανές αιτίες δεν μπορούν να αποδειχθούν, ένας έλεγχος από ειδικούς θα καταδείξει λογικά το πρόβλημα στην ανάρτηση.
Όταν εμφανίζεται τρέμουλο στο τιμόνι κατά την επιτάχυνση, το πιθανότερο είναι να έχει χαλάσει η ευθυγράμμιση των τροχών. Το σύστημα της ανάρτησης βάσει σχεδιασμού, διατηρεί την ευθυγράμμιση των τροχών στο βέλτιστο επίπεδο. Η πάροδος όμως του χρόνου με τη συνεχή χρήση του οχήματος, τα χτυπήματα των τροχών στα πεζοδρόμια, οι λακκούβες και η εκτός δρόμου οδήγηση, τείνουν να αλλοιώνουν την ευθυγράμμιση των τροχών, οπότε κάποιοι από αυτούς ενδεχομένως πατούν στραβά στο οδόστρωμα και κατά την επιτάχυνση προκαλούν το τρέμουλο στο τιμόνι. Φυσικά, απαιτείται έλεγχος από ειδικούς, μιας και το πρόβλημα ενδέχεται να οφείλεται και στο ημιαξόνιο αυτοκινήτου ή σε κάποιο άλλο σχετικό με τους τροχούς τμήμα.
Μιας και μιλάμε για τους τροχούς, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και η αλλοίωση της ευθυγράμμισής τους ενδέχεται να προκαλέσει τρέμουλο στο τιμόνι. Όταν αλλάζουμε τα ελαστικά μας, αλλά και ανά τακτά χρονικά διαστήματα (ανά περίπου 15 με 20.000 χλμ.), απαιτείται η ζυγοστάθμιση των τροχών, η τοποθέτηση δηλαδή ειδικών βαριδιών επάνω στη ζάντα για να μπορεί να πατά ο τροχός απόλυτα ισορροπημένα στο επίπεδο του οδοστρώματος.
Σε κάποιες περιπτώσεις φυσικά, εμφανίζεται τρέμουλο στο τιμόνι και από κακό φούσκωμα των ελαστικών ή λόγω λαθών στη σύσφιξη των μπουλονιών στερέωσης των τροχών. Αν τα μπουλόνια τροχών, τα στοιχεία στερέωσης των τροχών επάνω στην πλήμνη δηλαδή, δεν είναι σωστά σφιγμένα, ο τροχός θα αποκτήσει κλίση και θα προκαλέσει τρέμουλο στο τιμόνι.
Δείτε πληροφορίες στο πιο κάτω άρθρο: Στοιχεία στερέωσης τροχών: πώς θα τα τοποθετήσετε σωστά
Όταν το τρέμουλο εμφανίζεται στο τιμόνι στις στροφές, τότε τα πράγματα ενδέχεται να είναι λιγάκι δύσκολα. Συνήθως, το τρέμουλο στις στροφές προκύπτει από ζημιές στα ρουλεμάν των τροχών. Τα ρουλεμάν τροχών είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την περιστροφή των τροχών του οχήματος, μιας και τον συνδέουν με τον άξονα ή το μουαγιέ του τροχού. Αν η λίπανσή τους δεν είναι σωστή και αρχίσουν να φθείρονται, θα προκαλέσουν τρέμουλο στο τιμόνι κατά τις στροφές αρχικά, αλλά αν δεν ελεγχθούν και αντικατασταθούν, μπορεί να προκύψει ακόμη και κόλλημα του τροχού και αιφνίδια παύση της περιστροφής του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται κατά την κίνηση του οχήματος.
Μια ακόμη αιτία για το τρέμουλο στο τιμόνι είναι και το κόλλημα κάποιας δαγκάνας των φρένων. Οι δαγκάνες αναλαμβάνουν να συγκρατούν τα τακάκια και να τα ωθούν προς το δίσκο σε κάθε πάτημα του πεταλιού του φρένου. Αν και δεν αποτελεί ιδιαίτερα συνηθισμένη κατάσταση, μια οι και οι δύο δαγκάνες ενδέχεται να κολλήσουν και να προκαλέσουν τρέμουλο ή τινάγματα στο τιμόνι μέχρι να ξεκολλήσουν και ξανά τα ίδια στο επόμενο πάτημα του φρένου. Το τρέμουλο σε αυτή την περίπτωση θα εμφανιστεί κατά την οδήγηση και τις ελαφρές προσπάθειες μείωσης της ταχύτητας του οχήματος.
Όπως λοιπόν είδαμε ακόμη και κάτι απλό όπως το τρέμουλο στο τιμόνι, θα μπορούσε να σημαίνει πολύ μεγαλύτερα προβλήματα. Για να μην βρεθούμε προ εκπλήξεων και να μπορούμε να απολαμβάνουμε τα ταξίδια με την οικογένειά μας με χαρά και το κυριότερο ασφάλεια, δεν θα πρέπει να περιμένουμε να σπάσει η βάση μηχανής πίσω και εμπρός και να βρεθεί ο κινητήρας μας στο οδόστρωμα, για να ελέγξουμε το όχημά μας για πιθανά προβλήματα ή να το πάμε για συντήρηση.
Η καλύτερη και πιο απόλυτη σε αποτελέσματα λύση για την αποφυγή ζημιών και προβλημάτων στο όχημά μας, είναι πάντα η πρόληψη. Όταν οποιοδήποτε θέμα εντοπιστεί και επισκευαστεί, προτού εξελιχθεί σε πρόβλημα, δεν έχουμε τίποτα απολύτως να φοβηθούμε.
Καλά ταξίδια σε όλους λοιπόν και ειδικά τώρα που πλησιάζει η θερινή περίοδος, αλλά πάντα με έλεγχο και σωστή συντήρηση στο όχημά μας, για να είμαστε και χαρούμενοι αλλά και ασφαλείς, τόσο οι οδηγοί, όσο και οι αγαπημένοι τους που κάθονται δίπλα ή στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: