Πίνακας περιεχομένων
Μπουζί: κόστος αλλαγής και γιατί να τα αλλάξω
Όλοι όσοι οδηγούν κάποιο όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, δηλαδή με κινητήρα που «καίει» βενζίνη η υγραέριο – οι κινητήρες ντίζελ διαθέτουν προθερμαντήρες αντί για μπουζί, που λειτουργούν διαφορετικά - έχουν έρθει αντιμέτωποι με το θέμα των μπουζί, κατά τη διάρκεια της συντήρησης του οχήματος. Μπουζί αυτοκινήτων βασικό συστατικό της λειτουργίας του κινητήρα και απαιτούν έγκαιρες αντικαταστάσεις για να εκτελούν σωστά τη λειτουργία τους.
Ας δούμε όμως για αρχή τι είναι και τι κάνουν τα μπουζί και στη συνέχεια το κόστος αλλαγής των μπουζί, μιας και οι περισσότεροι οδηγοί ενδιαφέρονται κυρίως γι’ αυτό.
Τα μπουζί είναι μικρά τμήματα που βιδώνουν επάνω στην κεφαλή κάθε κυλίνδρου, ουσιαστικά λοιπόν η ποσότητά τους εξαρτάται από το πόσους κυλίνδρους έχει ο κινητήρας, 4 στους 4κύλινδρους, 8 στου 8κύλινδρους και πάει λέγοντας. Έχουν υπάρξει όμως και περιπτώσεις με περισσότερα από ένα μπουζί ανά κύλινδρο, όπως σε κάποιους κινητήρες της Alpha Romeo.
Το ένα άκρο του μπουζί, το επάνω, αποτελεί τη βάση στην οποία κουμπώνει η «πίπα» που έχουν τα καλώδια για μπουζί ή αλλιώς μπουζοκαλώδια. Από εκεί δέχεται και το ρεύμα που του στέλνει ο πολλαπλασιαστής. Μόλις μέσα στον κύλινδρο συγκεντρωθεί το μείγμα αερίου-καυσίμου, ο πολλαπλασιαστής θα στείλει ρεύμα στο κατάλληλο μπουζί και από το κάτω άκρο του που βρίσκεται στο εσωτερικό του κυλίνδρου, θα παραχθεί ένας σπινθήρας. Αυτός ο σπινθήρας θα προκαλέσει την καύση του μείγματος και φυσικά, τη λειτουργία του κινητήρα.
Καθώς λοιπόν τα μπουζί αποτελούν ουσιαστικά τη βάση της λειτουργίας του κινητήρα του οχήματος, η κατάστασή τους έχει άμεση και κρίσιμη σχέση με την εύρυθμη λειτουργία αλλά και την απόδοσή του.
Η αλλαγή των μπουζί δεν γίνεται κάθε μήνα και φυσικά όχι σε κάθε προγραμματισμένο σέρβις. Συνήθως, το διάστημα αντικατάστασής τους έχει να κάνει με το είδος τους, δηλαδή τα μπουζί νικελίου αντέχουν 30.000 με 45.000 χιλιόμετρα, τα μπουζί πλατίνας 70.000 χιλιόμετρα, τα μπουζί διπλής πλατίνας 80.000 χιλιόμετρα και τα μπουζί ιριδίου από 60.000 έως 120.000 χιλιόμετρα,
Η βασική ερώτηση όμως είναι γιατί να αλλάξω μπουζί; Τα μπουζί δεν παύουν να είναι αναλώσιμα τμήματα, οπότε με την πάροδο του χρόνου φθείρονται, ενώ μπορεί να πάθουν και βλάβες από τη χρήση κακού καυσίμου, μείγματος καύσης με κακή αναλογία ή άλλα προβλήματα του κινητήρα αυτοκινήτου.
Όταν τα μπουζί αυτοκινήτου έχουν πρόβλημα, εμφανίζονται προβλήματα στην εκκίνηση του κινητήρα ή στη λειτουργία του, αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου ή μείωση της επιτάχυνσης. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει ο οδηγός να φροντίσει για την αντικατάστασή τους.
Το κόστος των μπουζί δεν είναι μεγάλο ή αποτρεπτικό. Ανάλογα με το όχημα και το είδος τους, το τεμάχιο μπορεί να ξεκινά από το 1,5 με 2 ευρώ και να φτάνει και τα 30 με 40 ευρώ. Μια αναζήτηση στο διαδίκτυο ή σε κάποιο κατάλογο όπως ο κατάλογος μπουζί της ΝGK θα δώσει άμεσα την απάντηση στην απορία για το κόστος τους.
Όσον αφορά τώρα στο κόστος αλλαγής μπουζί, αν δεν γίνει από τον οδηγό, μιας και συνήθως είναι μια απλή διαδικασία που απαιτεί ελάχιστες τεχνικές γνώσεις και ένα μπουζόκλειδο, και πάλι είναι από μηδενικό έως μικρό.
Τις περισσότερες φορές, τα συνεργεία που παρέχουν συντήρηση των οχημάτων, δεν απαιτούν κάποιο κόστος για την αλλαγή τους πέρα από το κόστος της αγοράς τους. Ακόμη και σε κάποια αντιπροσωπεία όμως ή κάποιο μεγάλο συνεργείο, το κόστος θα είναι μικρό. Με βάση τα δεδομένα της Ελληνικής αγοράς, η χρέωση δεν πρόκειται να ξεπεράσει τα 15 με 20 ευρώ.
Ένα χρήσιμο βίντεο για αυτό το θέμα:
Τα 5 πιο συχνά λάθη κατά την αντικατάσταση μπουζί
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: