Πίνακας περιεχομένων
Κολλάει η δαγκάνα των φρένων: Από τι προκαλείται και πώς το αποφεύγω;
Έχετε προσέξει πως το αυτοκίνητό σας τραβάει προς τη μία πλευρά κατά το φρενάρισμα ή ότι χρειάζεται περισσότερος χρόνος από ό,τι συνήθως για να σταματήσετε; Νιώθετε πως χρειάζεται να πατήσετε το πετάλι του φρένου με πολύ περισσότερη δύναμη από πριν; Μυρίζει καμένο μετά το φρενάρισμα; Ανεβάζει στροφές ο κινητήρας πιο αργά και έχει επιδεινωθεί η κύλιση του αυτοκινήτου στη νεκρά; Ίσως έφτασε η ώρα να επισκευάσετε τη δαγκάνα του φρένου σας.
Σχεδιασμός της δαγκάνας του φρένου
Η δαγκάνα αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο του συστήματος πέδησης με δισκόφρενα, η οποία συγκρατεί και σταθεροποιεί τα τακάκια των φρένων, εξασφαλίζοντας την κίνησή τους κατά το φρενάρισμα. Υπάρχουν διαθέσιμα αυτή τη στιγμή 2 είδη δαγκανών: οι πλωτές και οι σταθερές.
Οι πλωτές δαγκάνες διαθέτουν συνήθως ένα και κάποιες φορές δύο έμβολα, τα οποία βρίσκονται αποκλειστικά στη μία πλευρά του δίσκου των φρένων. Το περίβλημα της δαγκάνας συνδέεται στη βάση του, η οποία στερεώνεται στο μουαγιέ με βίδες. Τα τακάκια των φρένων τοποθετούνται στη βάση.
Για να συγκρατούνται τα τακάκια των φρένων στις εσοχές οδηγούς τους, χρησιμοποιούνται ειδικά ελατήρια. Κατά το πάτημα του πεταλιού, το έμβολο βγαίνει από τον κύλινδρο και ασκεί πίεση στο εσωτερικό τακάκι του φρένου. Στη συνέχεια, η βάση κινείται κατά μήκος των πείρων οδηγών και πιέζει το εξωτερικό τακάκι στο δίσκο.
Ο σχεδιασμός της σταθερής δαγκάνας των φρένων δεν περιλαμβάνει πείρους οδηγούς, και τα έμβολα βρίσκονται και στις δύο πλευρές του δίσκου των φρένων. Έτσι, κατά το φρενάρισμα, το πεπιεσμένο υγρό παρέχεται σε όλους τους κυλίνδρους ταυτόχρονα, κινώντας τόσο το εσωτερικό, όσο και το εξωτερικό τακάκι των φρένων. Σε κάποιες περιπτώσεις τα τακάκια διατηρούνται σε απόσταση με ελατήρια αποστάτες.
Γιατί κολλάει η δαγκάνα των φρένων μου;
Οι συνηθέστεροι λόγοι για τους οποίους κολλάει η δαγκάνα είναι:
- Η έκθεση σε υγρασία και βρωμιά. Οι συσσωρευμένοι ρύποι δεν επιτρέπουν στη δαγκάνα και τους πείρους οδηγούς να κινηθούν ελευθέρα. Το νερό προκαλεί διάβρωση, η οποία οδηγεί στο κόλλημά τους. Αν οι ελαστικές φούσκες κατά της σκόνης, οι οποίες προστατεύουν τα κινούμενα μέρη από το επιθετικό περιβάλλον, έχουν διαρροές, αυξάνεται ο κίνδυνος να χαλάσουν τόσο τα έμβολα, όσο και οι πείροι οδηγοί. Το κόλλημα είναι επίσης πολύ πιθανότερο να παρουσιαστεί, αν δεν αλλάζονται έγκαιρα τα υγρά των φρένων: είναι υγροσκοπικά, οπότε το περιεχόμενό τους σε νερό αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, γεγονός το οποίο οδηγεί επίσης στη διάβρωση του εμβόλου και των πείρων οδηγών.
- Χρήση λάθος λιπαντικού ή μη χρήση λιπαντικού. Στους πείρους οδηγούς, πρέπει να χρησιμοποιείται ειδικό γράσο με αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες. Το ακατάλληλο γράσο τείνει να ξεραίνεται ή να διαρρέει, μπορεί επίσης να καταστρέψει τα ελαστικά τμήματα. Ο πείρος οδηγός χάνει την ελευθερία της κίνησής του όταν διογκωθεί η φούσκα του.
- Απότομες αλλαγές της θερμοκρασίας. Οι αλλαγές της θερμοκρασίας επιδρούν επιζήμια στις ελαστικές φούσκες κατά της σκόνης. Επιταχύνουν τη διάβρωση και ενδέχεται να προκαλέσουν στρέβλωση του δίσκου των φρένων, οδηγώντας συχνά σε κόλλημα των φρένων.
- Φθορές στα τμήματα της δαγκάνας. Το φθαρμένο περίβλημα της δαγκάνας ή η φθαρμένη επιφάνεια του εμβόλου, προκαλούν τη στρέβλωση και το κόλλημά τους. Η συσσώρευση ρύπων στα χαλασμένα σημεία, δεν επιτρέπει την ελεύθερη κίνηση των κινητών τμημάτων. Η εισροή αέρα επιταχύνει την εμφάνιση διάβρωσης.
- Παραμόρφωση. Οι πείροι οδηγοί ενδέχεται να στραβώσουν, λόγω λανθασμένης τοποθέτησης, υψηλών φορτίων ή απρόσεκτης οδήγησης, γεγονότα τα οποία αυξάνουν επίσης τον κίνδυνο κολλήματος.
- Οδήγηση με φθαρμένα τακάκια και δίσκους φρένων. Για να εξασφαλιστεί η σωστή λειτουργία του φθαρμένου ζεύγους τριβής, το έμβολο ενδέχεται να βγει πολύ έξω από τη θέση του, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει τη στρέβλωσή του.
- Χρήση λανθασμένου υγρού φρένων. Αν το υγρό είναι υπερβολικά ιξώδες, τα έμβολα δεν επιστρέφουν στην αρχική τους θέση. Επίσης, τα πολυμερή ή συνθετικά έμβολα, ενδέχεται να διογκωθούν κατά την επαφή τους με λανθασμένα υγρά.
- Έκθεση σε επιθετικές χημικές ουσίες. Το χαλίκι από το οδόστρωμα και τα υγρά φρένων, προκαλούν την πρόωρη φθορά των ελαστικών φουσκών κατά της σκόνης, οπότε το σύστημα θα πρέπει να διατηρείται μονίμως αεροστεγές.
Οι 6 κανόνες της σωστής χρήσης των δαγκανών των φρένων
- Να καθαρίζετε και να λιπαίνετε τα τμήματα των φρένων, καθώς και να ελέγχετε τις φούσκες κατά της σκόνης, κάθε φορά που αλλάζετε τα τακάκια των φρένων – ή κάθε έξι μήνες. Να αντικαθιστάτε τα αποσυμπιεσμένα στοιχεία στεγανοποίησης, αμέσως.
- Να αλλάζετε έγκαιρα τα υγρά των φρένων. Είναι υγροσκοπικά, οπότε το περιεχόμενό τους σε νερό αυξάνεται σημαντικά με την πάροδο του χρόνου. Το παραπάνω γεγονός επηρεάζει την αποτελεσματικότητα της πέδησης και προκαλεί οξείδωση στο εσωτερικό των εμβόλων.
- Τα λιπαντικά να είναι συμβατά με το μοντέλο του αυτοκινήτου σας. Οι ειδικές πάστες κατά της φθοράς, οι οποίες περιέχουν χαλκό ή μολυβδαίνιο, χρησιμοποιούνται κατά κόρον για τη λίπανση των ελασμάτων των τακακιών, των ελατηρίων πίεσης και της εξωτερικής πλευράς των τακακιών. Τα κεραμικά λιπαντικά, συνιστάται να χρησιμοποιούνται στις βάσεις των τακακιών. Οι πείροι οδηγοί πρέπει να λιπαίνονται με προϊόντα με βάση τα ορυκτά, τα οποία προορίζονται για χρήση σε θερμοκρασίες από -45 °Cέως +180 °C. Υπάρχουν επίσης και συνθετικά λιπαντικά γενικής χρήσης, κατάλληλα για χρήση σε όλα τα κινητά μέρη του συστήματος πέδησης. Κατά τη συντήρηση της μονάδας, έχει μεγάλη σημασία να επαλείφετε μια μικρή ποσότητα λιπαντικού στο εσωτερικό των φουσκών κατά της σκόνης, για να αποτρέπονται οι διαρροές στην επιφάνεια του υλικού τριβής. Θα πρέπει επίσης να αποφεύγετε την εισροή παστών κατά της φθοράς στο εσωτερικό των στοιχείων στεγανοποίησης.
- Να αποφεύγετε το επιθετικό στυλ οδήγησης. Κατά την οδήγηση σε ορεινούς δρόμους με στροφές, δεν γίνεται να μη φρενάρετε συχνά. Υπό κανονικές συνθήκες, ωστόσο, δεν θα πρέπει να ξεκινάτε και να φρενάρετε απότομα, μιας κι έτσι, θα αποτρέψετε την υπερθέρμανση του συστήματος πέδησης.
- Όταν αλλάζετε τακάκια φρένων, να χρησιμοποιείτε το ειδικό εργαλείο για να πιέζετε το έμβολο μέσα στον κύλινδρο και να προσέχετε να μην το στραβώσετε.
- Για να επιβραδύνετε ή να αποτρέψετε τη διάβρωση, να περνάτε τις δαγκάνες με ειδικό ανθεκτικό στις θερμοκρασίες χρώμα. Η επιφάνεια θα πρέπει αρχικά να τριφτεί με γυαλόχαρτο και να απολιπανθεί. Η μπογιά δεν θα προστατεύσει απλά τη δαγκάνα από τις φθορές, αλλά θα κάνει και το αυτοκίνητό σας να ξεχωρίζει.
Συμπέρασμα: η δαγκάνα ανήκει στα τμήματα του αυτοκινήτου που δεν πρέπει ποτέ να αμελούνται. Η λειτουργική της κατάσταση εξασφαλίζει την αξιοπιστία του συστήματος πέδησης και επομένως, την ασφάλειά σας – καθώς και των άλλων. Αν αγνοήσετε τα αρχικά σημάδια βλάβης της δαγκάνας, ενδέχεται να ραγίσει ο δίσκος ή να χαλάσουν τα φρένα εντελώς. Ακολουθήστε τις παραπάνω συμβουλές, για να εξασφαλίσετε ότι η δαγκάνα σας θα λειτουργεί για πολύ αλλά και άψογα.
Ένα χρήσιμο βίντεο για αυτό το θέμα:
Πώς να εμποδίσεις τη δαγκάνα από το μπλοκάρισμα