Πίνακας περιεχομένων
Οδηγίες αλλαγής υγρού φρένων αυτοκινήτου: συχνότητα και κόστος
Το σύστημα πέδησης, δηλαδή, τα φρένα του αυτοκινήτου, είναι το βασικότερο σύστημα του οχήματος που αφορά άμεσα στην ασφάλεια του οδηγού και των επιβατών κάθε οχήματος. Αυτό το σύστημα επιβραδύνει αλλά και σταματά το όχημα. Κανένα όχημα χωρίς φρένα ή με πρόβλημα στα φρένα δεν πρέπει να κινείται τόσο βάσει νόμου, όσο και λογικής.
Τα σύγχρονα οχήματα διαθέτουν στο συντριπτικό ποσοστό τους ένα υδραυλικό σύστημα που ενεργοποιεί τα φρένα και των τεσσάρων τροχών. Τα φρένα στους εμπρόσθιου τροχούς είναι πάντα δισκόφρενα, ενώ στους οπίσθιους ενδέχεται να είναι και με ταμπούρα, μιας και τα εμπρόσθια παίζουν μεγαλύτερο ρόλο στο σταμάτημα του οχήματος, μιας και το βάρος του αυτοκινήτου κατά την πέδηση πέφτει κυρίως στους εμπρόσθιους τροχούς.
Το υδραυλικό σύστημα πέδησης αποτελείται συνήθως από δύο αντλίες, τους μηχανισμούς πέδησης των τροχών και τις σωληνώσεις που ενώνουν τα πιο πάνω και δημιουργούν το κύκλωμα. Με το πάτημα του πεταλιού των φρένων η αντλία συμπιέζει τα υγρά των φρένων και τα στέλνει τους μηχανισμούς των τροχών που πιέζουν τα τακάκια επάνω στο δίσκο ή τις σιαγόνες επάνω στο ταμπούρο. Για να γίνει όμως όλη αυτή η διαδικασία, απαιτείται το σημαντικότερο όλων, τα υγρά των φρένων.
Τα υγρά των φρένων ωστόσο είναι αναλώσιμα και πρέπει να αντικαθίστανται ανά συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα για να μπορούν να διατηρούν τις ιδιότητές τους και να σταματούν το όχημα.
ATE Υγρά φρένων
1l
TOMEX brakes Υγρά φρένων
5l
MANNOL Υγρά φρένων
5l
ATE Υγρά φρένων
1l
LIQUI MOLY Υγρά φρένων
0,5l
Αλλαγή υγρών φρένων
Η αλλαγή των υγρών των φρένων έχει να κάνει ξεκάθαρα με τα χρονικά διαστήματα που ορίζει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου, τα διαστήματα που ορίζουν οι κατασκευαστές των ίδιων των υγρών, αλλά και με τον τύπο τους, δηλαδή το DOT τους. Τι σημαίνει όμως αυτό;
Όλα τα υγρά φρένων, μπαίνουν στο Δοχείο υγρών φρένων αυτοκινήτου και φέρουν μια διαβάθμιση DOT. Ουσιαστικά, το αρκτικόλεξο αυτό σημαίνει Υπουργείο Μεταφορών (Department of Transport) και ορίζει τους κανονισμούς ασφαλείας για την απόδοση των υγρών των φρένων. Η διαβάθμιση αυτή έχει να κάνει με τα ξηρά και υγρά σημεία βρασμού των υγρών. Όσο ψηλότερα βράζει το υγρό, τόσο μεγαλύτερη διάρκεια ζωής διαθέτει. Τα υπάρχοντα DOT είναι τα πιο κάτω:
- DOT 2. Ξηρό σημείο βρασμού 190°C, Υγρό σημείο βρασμού 140°C
- DOT 3. Ξηρό σημείο βρασμού 205°C, Υγρό σημείο βρασμού 140°C
- DOT 4. Ξηρό σημείο βρασμού 230°C, Υγρό σημείο βρασμού 155°C
- DOT 5. Ξηρό σημείο βρασμού 260°C, Υγρό σημείο βρασμού 180°C
- DOT 5.1. Ξηρό σημείο βρασμού 270°C, Υγρό σημείο βρασμού 180°C
Παρ’ όλο που το υψηλότερο DOT είναι καλύτερο, θα πρέπει να ακολουθούμε πάντα τις συστάσεις του κατασκευαστή του οχήματος και ό,τι αυτός ορίζει.
Κάθε πότε γίνεται η αλλαγή των υγρών φρένων;
Για να βρίσκονται τα φρένα στην βέλτιστη δυνατή κατάσταση, η πρόταση σχεδόν όλων των ειδικευμένων μηχανικών θα ήταν μια φορά ανά ένα ή δύο έτη, γιατί κατά τη χρήση τα υγρά απορροφούν λίγη υγρασία από το περιβάλλον, που παράλληλα με την πάροδο του χρόνου αλλοιώνουν τις ιδιότητές τους. Παρ’ όλα αυτά, καθώς κάθε κατασκευαστής οχημάτων παρέχει παράλληλα και διαφορετικά «καλούδια» στα συστήματα πέδησής του (ABS, ηλεκτρικό χειρόφρενο κ.λπ.), ορίζει συγκεκριμένα διαστήματα συντήρησης με βάση τις ειδικές ανάγκες κάθε οχήματος. Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, η αλλαγή των υγρών θα πρέπει να γίνεται με βάση το εγχειρίδιο συντήρησης του κατασκευαστή του οχήματος, άσχετα από το κόστος για υγρά φρένων.
TRW Υγρά φρένων
250ml
BREMBO Υγρά φρένων
1l
BOSCH Υγρά φρένων
1l
CASTROL Υγρά φρένων
1l
TEXTAR Υγρά φρένων
1l
Πόσο κοστίζει η αλλαγή υγρών φρένων
Η αλλαγή των υγρών των φρένων είναι μια απλή σχετικά διαδικασία η οποία δεν είναι ιδιαίτερα ακριβή. Αν φυσικά διαθέτει κανείς κάποιο πανάκριβο πολυτελές όχημα, το κόστος αλλαγής των υγρών των φρένων θα είναι αντίστοιχο της αξίας του οχήματος. Σε γενικές γραμμές πάντως, το κόστος αντικατάστασης των υγρών των φρένων σε ένα μέσο οικογενειακό αυτοκίνητο, στην Ελλάδα, μαζί με την εξαέρωση βρίσκεται γύρω στα 60 με 90 ευρώ.
Αρκετοί οδηγοί λένε πως η συγκεκριμένη αντικατάσταση μπορεί να γίνει και στο σπίτι. Αν υπάρχει η γνώση και τα κατάλληλα εργαλεία αυτό μπορεί να είναι εφικτό. Μιας όμως και τα συγκεκριμένα υγρά είναι καυστικά και δεν πρέπει να έρθουν σε επαφή με το δέρμα ή με βαμμένα τμήματα του οχήματος, ενώ παράλληλα η σωστή εξαέρωση του συστήματος μετά την αλλαγή είναι κρίσιμη, καλό θα ήταν οι εργασίες να γίνονται σε κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο ή την αντιπροσωπεία του οχήματος. Φυσικά μπορείτε πάντα να συμπληρώσετε υγρά στο δοχείο διαστολής, αν έχει πέσει η στάθμη μέχρι τη γραμμή που υπάρχει στην επιφάνειά του.
Πώς θα καταλάβω ότι τα υγρά φρένων απαιτούν αντικατάσταση;
Υπάρχουν αρκετοί τρόποι και σημάδια που υποδηλώνουν την ανάγκη αντικατάστασης των υγρών των φρένων. Ας τα δούμε λοιπόν μαζί:
- Έλεγχος του χρώματός των υγρών στο δοχείο διαστολής. Τα υγρά φρένων συνήθως έχουν καφέ ή κοκκινωπό χρώμα ή είναι διαφανή. Με την πάροδο του χρόνου, σκουραίνουν και θολώνουν. Αν λοιπόν κατά την οπτική εξέταση, τα υγρά δεν είναι διαυγή απαιτούν αντικατάσταση.
- Έλεγχος από ειδικό για υγρασία. Αν μετά τον έλεγχο, τα υγρά έχουν πάνω από 35% υγρασία απαιτούν αντικατάσταση.
- Απώλεια υγρών φρένων. Αν η στάθμη των υγρών πέφτει τακτικά τότε υπάρχει διαρροή υγρών φρένων, δηλαδή το κύκλωμα έχει κάπου τρύπα. Θα πρέπει να γίνει άμεση επισκευή της ζημιάς και αλλαγή των υγρών, γιατί ο αέρας που περνά στο «ανοιχτό» πια κύκλωμα διαθέτει υγρασία, ενώ παράλληλα ενδέχεται τα υγρά να έχουν μολυνθεί από ρύπους.
- Περίεργοι θόρυβοι κατά την πέδηση. Ενδέχεται να δηλώνει είτε την ανάγκη αντικατάστασης τακακιών του αυτοκινήτου, είτε υγρών φρένων.
- Οσμή καμένου. Και πάλι ενδέχεται να φταίνε τα τακάκια ή οι δίσκοι, αλλά και το υγρό. Απαιτείται άμεσος έλεγχος και αντικατάσταση του ανάλογου αναλώσιμου, μιας και όταν υπερθερμαίνονται τα φρένα ή τα υγρά δεν λειτουργούν σωστά, και φυσικά,
- Ενεργοποίηση λαμπτήρα φρένων στο ταμπλό.
Ένα χρήσιμο βίντεο για αυτό το θέμα:
Πώς να αντικαταστήσετε το υγρό φρένων και να εξαερώσετε το σύστημα πέδησης
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: