Πίνακας περιεχομένων
Υαλοκαθαριστήρες: πλήρης οδηγός σχετικά με τη λειτουργία και την αντικατάσταση τους
Για να διασφαλιστεί ότι ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να βλέπει σωστά το δρόμο, άσχετα από τις καιρικές συνθήκες έξω από το όχημα, ο σχεδιασμός των σύγχρονων οχημάτων διαθέτει υαλοκαθαριστήρες. Ο βασικός τους ρόλος είναι το άμεσο καθάρισμα ρύπων, χιονιού και νερού από την επιφάνεια του παρμπρίζ. Μιας και η ασφάλεια, κατά τη διάρκεια της οδήγησης, βρίσκεται σε άμεση εξάρτηση με την καθαριότητα του παρμπρίζ του οχήματος, ο νόμος στο μεγαλύτερο ποσοστό των χωρών, απαγορεύει την οδήγηση με χαλασμένους υαλοκαθαριστήρες. Θα σας εξηγήσουμε πώς θα αποτρέψετε την πρόωρη βλάβη των τμημάτων και πώς να επαναφέρετε το σύστημα σε λειτουργική κατάσταση.
Τρόπος λειτουργίας των υαλοκαθαριστήρων
Οι υαλοκαθαριστήρες αποτελούν τους ενεργοποιητές του συστήματος καθαρισμού των παρμπρίζ. Πρόκειται για κινούμενους μοχλούς με ελαστικά τμήματα στα επάνω άκρα τους, τα οποία εφάπτονται στο παρμπρίζ και παίρνουν το σχήμα της επιφάνειάς του. Τα κάτω άκρα των μοχλών συνδέονται με μια άρθρωση σε ένα κινούμενο μηχανισμό, ο οποίος διασφαλίζει την ταυτόχρονη κίνηση των υαλοκαθαριστήρων. Ολόκληρο το σύστημα παίρνει κίνηση από ένα μοτέρ, το οποίο τροφοδοτείται με ρεύμα μέσω ενός ρελέ. Η ταχύτητα λειτουργίας του, είναι ανάλογη με τη θέση που βρίσκεται ο διακόπτης (λεβιεδάκι) στην καμπίνα επιβατών.
Μόλις επιλεγεί μια συγκεκριμένη ταχύτητα λειτουργίας, οι επαφές στο εσωτερικό του ρελέ, κλείνουν το αντίστοιχο κύκλωμα και ο μηχανισμός αρχίζει να λειτουργεί με την επιλεγμένη ταχύτητα. Παράλληλα, μπορεί να μπει σε λειτουργία και το σύστημα πλύσης του παρμπρίζ.
Οι συνηθέστερες βλάβες των υαλοκαθαριστήρων και οι αιτίες που τις προκαλούν
Για να κατανοήσετε την αιτία που προκάλεσε τη βλάβη κάποιου τμήματος, θα πρέπει να μελετήσετε με προσοχή τη φύση της βλάβης. Οι πιο πολλοί ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχουν συναντήσει καταστάσεις, όπως οι παρακάτω:
- Δεν ενεργοποιούνται, ούτε το μοτέρ, ούτε οι υαλοκαθαριστήρες. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, ο λόγος για τον οποίο δεν ενεργοποιείται το σύστημα, είναι κατά πάσα πιθανότατα η βλάβη του πολυλειτουργικού διακόπτη, κάποιο κομμένο καλώδιο ή ίσως κάποια καμένη ασφάλεια.
- Το μοτέρ ακούγεται κατά την ενεργοποίηση, αλλά δεν κινούνται οι υαλοκαθαριστήρες. Συνήθως, η συγκεκριμένη βλάβη οφείλεται στη φθορά των δοντιών του άξονα κίνησης του μοτέρ, στη χαλάρωση του παξιμαδιού σύσφιξης των υαλοκαθαριστήρων στο σύστημα κίνησης ή στη φθορά των στοιχείων στερέωσης στις βάσεις των υαλοκαθαριστήρων.
- Οι υαλοκαθαριστήρες δεν ενεργοποιούνται σε καμία ταχύτητα. Συνήθως, η αιτία της βλάβης είναι το κάψιμο του πηνίου ή των επαφών του ρελέ, ή η αποτυχία του διακόπτη.
- Δεν ενεργοποιείται ολόκληρο το σύστημα ή ενεργοποιείται από μόνο του. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, οι επαφές του ρελέ του διακόπτη ή ο τελικός διακόπτης του μοτέρ, ενδέχεται να έχουν πάθει βραχυκύκλωμα.
- Οι υαλοκαθαριστήρες κινούνται πολύ αργά. Η βλάβη ενδέχεται να οφείλεται στη ρύπανση ή τη διάβρωση των στοιχείων του ενεργοποιητή ή των εξαρτημάτων του μοτέρ. Η συγκέντρωση ρύπων, δεν επιτρέπει την ελεύθερη κίνηση των κινούμενων τμημάτων.
- Μείωση της ποιότητας αποτελεσματικού καθαρισμού των παρμπρίζ. Η αιτία της συγκεκριμένης βλάβης, βρίσκεται, συνήθως, στη φθορά των μάκτρων των υαλοκαθαριστήρων. Η ανάγκη να αλλαχτούν τα μάκτρα, καταδεικνύεται και από τις γραμμές ή τους λεκέδες στην επιφάνεια του παρμπρίζ, όπως και από την ύπαρξη θολών σημείων στο παρμπρίζ μετά το πέρασμα του υαλοκαθαριστήρα.
Η επισκευή των συγκεκριμένων βλαβών, απαιτεί την αλλαγή των χαλασμένων τμημάτων. Συνήθως, η παραπάνω διεργασία απαιτεί τη βοήθεια κάποιου επαγγελματία, μιας και τα περισσότερα τμήματα βρίσκονται σε δύσκολα στην πρόσβαση σημεία. Τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων αποτελούν τη μόνη εξαίρεση. Πρόκειται για αναλώσιμα τμήματα, τα οποία αντικαθίστανται κατά τη διάρκεια της συνηθισμένης συντήρησης και που μπορούν να αντικατασταθούν από όλους τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Πώς αντικαθίστανται τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων;
Η αλλαγή των συγκεκριμένων τμημάτων, θα πρέπει να γίνεται μια φορά το χρόνο. Ο τρόπος αντικατάστασής τους, ενδέχεται να διαφέρει ανάλογα με το μοντέλο και τον τύπο σύνδεσης των τμημάτων. Η συνολική διαδικασία δεν παρουσιάζει δυσκολίες. Τις περισσότερες φορές, πρέπει να πραγματοποιηθούν τα παρακάτω:
- Ανασηκώστε τον υαλοκαθαριστήρα από την επιφάνεια του παρμπρίζ.
- Γυρίστε τον υαλοκαθαριστήρα προς τα πίσω, για να δείτε το μάνδαλο ή τον σφιγκτήρα.
- Ξεκουμπώστε το στοιχείο στερέωσης και βγάλτε το χαλασμένο τμήμα.
- Τοποθετήστε ένα καινούριο.
Κατά τη διάρκεια της αντικατάστασης, σιγουρευτείτε ότι το μπράτσο του υαλοκαθαριστήρα δεν θα ξεφύγει από τα χέρια σας, για να κάνει κάποια ζημιά στο παρμπρίζ χτυπώντας το.
Πώς αποτρέπεται η πρόωρη αντικατάσταση των μάκτρων των υαλοκαθαριστήρων;
Σε κάποιες περιπτώσεις, τα τμήματα πρέπει να αλλαχτούν, προτού λήξει η προθεσμία που αναφέρει ο κατασκευαστής. Για να αποτραπεί αυτό, θα πρέπει να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα:
- Εξασφαλίστε ότι υπάρχει ικανή ποσότητα υγρού πλύσης στο δοχείο νερού του συστήματος πλύσης των παρμπρίζ: οι ξεραμένοι ρύποι επιφέρουν ιδιαίτερη λειαντική φθορά στα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων.
- Πλύνετε ανά διαστήματα τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων με νερό ή σαμπουάν αυτοκινήτου, χωρίς γυαλιστικά ή κερί: η άμμος που μαζεύεται μέσα στις αυλακώσεις των τμημάτων, ενδέχεται να τα βλάψει, αλλά και να προκαλέσει ραγίσματα και γρατζουνιές στο παρμπρίζ.
- Προτού βάλετε μπροστά τους υαλοκαθαριστήρες το χειμώνα, θα πρέπει να καθαρίσετε το χιόνι και τον πάγο από την επιφάνεια του παρμπρίζ και να σιγουρευτείτε ότι τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων δεν έχουν παγώσει και κατά συνέπεια, κολλήσει επάνω του. Στην αντίθετη περίπτωση, το μάκτρο θα φθείρεται πρόωρα, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους να πάθουν ζημιά τόσο το μπράτσο του, όσο και ολόκληρος ο μηχανισμός μαζί με το μοτέρ. Αν χρησιμοποιείτε το όχημά σας σε περιοχές με κρύο και χιόνι το χειμώνα, θα πρέπει να χρησιμοποιείτε κατά τη διάρκειά του, ειδικά χειμερινά μάκτρα. Τα μάκτρα αυτά διαθέτουν ειδικό προστατευτικό κάλυμμα, το οποίο αποτρέπει το πάγωμα των τμημάτων.
- Ρυθμίστε τα μπράτσα των υαλοκαθαριστήρων έτσι, ώστε τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων να μη βγαίνουν έξω από την επιφάνεια του παρμπρίζ κατά τη λειτουργία τους, γιατί ενδέχεται να χαλάσουν τόσο τα ίδια, όσο και το μοτέρ των υαλοκαθαριστήρων.
- Να αγοράζετε, αποκλειστικά υγρό για το σύστημα πλύσης, το οποίο θα είναι υψηλής ποιότητας, γιατί μόνον αυτό δεν θα καταστρέψει τα ελαστικά τμήματα.
- Μην αφήνετε τους υαλοκαθαριστήρων σε κατακόρυφη θέση για πολύ μεγάλο διάστημα: ενδέχεται να προκληθούν βλάβες τόσο στο ελατήριο, όσο και στο μπράτσο τους, με αποτέλεσμα να μειωθεί η στεγανότητα της επαφής των τμημάτων των υαλοκαθαριστήρων στην επιφάνεια του παρμπρίζ.
Συμπέρασμα. Τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων αποτελούν τμήματα ιδιαίτερης σημασίας για το σύστημα παθητικής ασφάλειας του οχήματος. Όταν φθαρούν, η οδήγηση του οχήματος, κυρίως στη βροχή ή το χιόνι, ενέχει κινδύνους. Συνεπώς, όλοι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων θα πρέπει να ελέγχουν την κατάστασή τους και να τα αντικαθιστούν στον κατάλληλο χρόνο. Ακολουθώντας τις συστάσεις μας, θα μπορέσετε να αυξήσετε τη διάρκεια ζωής των συγκεκριμένων τμημάτων και φυσικά, να τα αντικαταστήσετε όταν χρειαστεί.