Πίνακας περιεχομένων
Πολλαπλασιαστής αυτοκινήτου: τι είναι, συμπτώματα βλάβης και πόσο κοστίζει
Σίγουρα οι περισσότεροι οδηγοί έχουν ακούσει κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια του τεχνικού ελέγχου του αυτοκινήτου τους ή μετά από κάποιο σέρβις τη λέξη πολλαπλασιαστής αυτοκινήτου. Άλλοι έχουν γνέψει καταφατικά γνωρίζοντας τι είναι και τι κάνει, ενώ σίγουρα κάποιοι άλλοι έχουν κοιτάξει με βλέμμα γεμάτο απορία το μηχανικό τους.
Τι είναι ο πολλαπλασιαστής του αυτοκινήτου λοιπόν; Ο πολλαπλασιαστής ή πηνίο ανάφλεξης, στα σημερινά οχήματα, είναι ουσιαστικά ένα επαγωγικό πηνίο του συστήματος ανάφλεξης του αυτοκινήτου. Η δουλειά του είναι να μετατρέπει, να πολλαπλασιάζει δηλαδή, τη χαμηλή τάση της μπαταρίας στα χιλιάδες βολτ που χρειάζονται για να μπορέσει να δημιουργηθεί ο σπινθήρας από τα μπουζί και να γίνει εφικτή η ανάφλεξη του καυσίμου.
Οι πολλαπλασιαστές ενδέχεται να έχουν εσωτερική ή εξωτερική αντίσταση, για τον περιορισμό του ρεύματος που φτάνει στο πηνίο τους από τη μπαταρία. Επίσης, διαθέτουν και ένα καλώδιο υψηλής τάσης που πηγαίνει στο διανομέα του συστήματος ανάφλεξης και τα μπουζοκαλώδια που πάνε στα μπουζί.
Τα παλαιότερα χρόνια, ο πολλαπλασιαστής ήταν υπεύθυνος για όλα τα μπουζια αυτοκινητου, οπότε ήταν μεγαλύτερος σε μέγεθος και απαιτούσε την ύπαρξη διανομέα για τον σωστό χρονισμό του σπινθήρα κάθε μπουζί, δηλαδή της σειράς με την οποία θα «έσκαγαν» τα μπουζί. Διέθεταν δε κύρια και δευτερεύουσα περιέλιξη και έναν μεταλλικό πυρήνα στο εσωτερικό τους.
Το ίδιο ισχύει και για του σύγχρονους πολλαπλασιαστές, αν και οι κινητήρες στις ημέρες μας συνήθως διαθέτουν έναν πολλαπλασιαστή ανά κύλινδρο και κατά συνέπεια μπουζί ή έναν ανά δύο και να δεν διαθέτουν διανομέα. Όταν έχουν έναν ανά κύλινδρο συνήθως βρίσκονται όλοι μαζί αναρτημένοι σε μια ράγα και στέλνει ο κάθε ένας έναν παλμό στο ή στα μπουζί που ελέγχουν.
Οι πολλαπλασιαστές υποτίθεται ότι αντέχουν για όσο αντέχει και το όχημα. Αυτό όμως απλά υποτίθεται. Στην πραγματικότητα, οι πολλαπλασιαστές απαιτείται να αντικαθίστανται ανά περίπου 4 με 5 έτη.
NGK Πολλαπλασιαστής
4πόλων, Τύπος σύνδεσης SAE
NGK Πολλαπλασιαστής
4πόλων, Τύπος σύνδεσης SAE
HELLA Πολλαπλασιαστής
6πόλων, 12V, Πολλαπλασιαστής τύπου μπλοκ
BERU Πολλαπλασιαστής
12V, Πλήθος συνδέσεων: 4, Τύπος σύνδεσης SAE
ERA Πολλαπλασιαστής
2πόλων, 12V
Πώς όμως χαλάει ο πολλαπλασιαστής του αυτοκινήτου;
Όπως και όλα τα τμήματα του αυτοκινήτου όμως, έτσι και οι πολλαπλασιαστές ενδέχεται να παρουσιάζουν βλάβες και δυσλειτουργίες.
Οι λόγοι για τους οποίους θα μπορούσε να προκύψει κάποια βλάβη στον πολλαπλασιαστή του αυτοκίνητου είναι αρκετοί, ας δούμε τους συνηθέστερους:
- Χαλασμένα ή φθαρμένα μπουζί. Όταν τα μπουζί δυσλειτουργούν, οι πολλαπλασιαστές αναγκάζονται να δουλεύουν πολύ πιο εντατικά για να μπορέσουν να αυξήσουν την απόδοσή τους και να παραχθεί ο κατάλληλος σπινθήρας από τα μπουζί. Αυτό γίνεται γιατί καθώς τα μπουζί φθείρονται μεγαλώνει το διάκενό τους και απαιτείται να αυξηθεί η απόδοση του πολλαπλασιαστή για να καλυφθεί η μεγαλύτερη απόσταση, οδηγώντας τον σε υπερφόρτωση.
- Κραδασμοί κατά τη λειτουργία και την κίνηση του οχήματος. Οι δονήσεις και οι κραδασμοί ενδέχεται να προκαλέσουν ζημιές στις περιελίξεις, αλλά και τη μόνωση του πολλαπλασιαστή. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι βραχυκύκλωμα ή και κοψίματα στη δευτερεύουσα περιέλιξη.
- Υπερβολική θερμοκρασία. Αν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι υπερβολικά υψηλή ή ο κινητήρας υπερθερμαίνεται συχνά, ενδέχεται να υπερθερμανθούν και οι πολλαπλασιαστές και να μην μπορούν να λειτουργήσουν σωστά ή και καθόλου.
- Φυσική φθορά. Η φθορά του χρόνου είναι η συχνότερη αιτία ζημιάς στους πολλαπλασιαστές. Δημιουργεί προβλήματα στη μόνωση ανάμεσα στις περιελίξεις, με αποτέλεσμα την υπερθέρμανση του πολλαπλασιαστή και την αποτυχία του.
Είτε υπάρχει απλά κάποια δυσλειτουργία, είτε ο πολλαπλασιαστής είναι καμένος, τα συμπτώματα είναι κοινά. Ας τα δούμε:
- Προβλήματα στην εκκίνηση του κινητήρα. Είναι ένα από τα συχνότερα συμπτώματα χαλασμένου πολλαπλασιαστή. Όταν ένας ή παραπάνω πολλαπλασιαστές δυσλειτουργούν, ο σπινθήρας των μπουζί δεν θα είναι ικανός να δημιουργήσει σωστή ανάφλεξη και το αυτοκίνητο ή δεν θα παίρνει καθόλου μπροστά ή θα δυσκολεύεται.
- Αυθόρμητο σβήσιμο ή σκασίματα του κινητήρα. Αν στο ρελαντί ή κατά την επιτάχυνση ο κινητήρας κάνει σκασίματα ή σβήνει, το πιθανότερο είναι να έχει πρόβλημα κάποιος ή κάποιοι πολλαπλασιαστές. Αν η ανάφλεξη δεν γίνεται σωστά, λόγω χαλασμένου πολλαπλασιαστή, δεν μπορούν να λειτουργήσουν σωστά οι κύλινδροι, οπότε ο κινητήρας σκάει ή σβήνει.
- Αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου. Σε περίπτωση που η κατανάλωση του οχήματος αυξηθεί αισθητά, το πιθανότερο είναι να υπάρχει κάποιο πρόβλημα με τους πολλαπλασιαστές. Όταν δεν φτάνει αρκετό ρεύμα στα μπουζί, το σύστημα θα προσπαθήσει να επαναφέρει την καύση στα κανονικά επίπεδο παρέχοντας περισσότερο καύσιμο, έτσι η κατανάλωση αυξάνεται κατακόρυφα. Η κατανάλωση λοιπόν είναι ένα από τα συμπτώματα του πολλαπλασιαστή του αυτοκινήτου.
- Ενεργοποίηση λυχνίας ελέγχου κινητήρα. Αν ενεργοποιηθεί το λαμπάκι ελέγχου κινητήρα στον πίνακα οργάνων, ουσιαστικά το όχημα σας ενημερώνει ότι κάτι δεν πάει καλά με τον κινητήρα. Ανάμεσα στα προβλήματα αυτά βρίσκονται και οι βλάβες ή δυσλειτουργίες των πολλαπλασιαστών.
Ο πολλαπλασιαστής δεν επισκευάζεται αλλά αντικαθίσταται. Το κόστος αλλαγής του πολλαπλασιαστή είναι συνάρτηση πολλών δεδομένων, όπως η μάρκα, το μοντέλο και το έτος κατασκευής του οχήματος, η μάρκα των Bosch πολλαπλασιαστησ που συνιστά ο κατασκευαστής του οχήματος αλλά και η ποσότητά τους. Πάγια τακτική είναι να αντικαθίστανται από κοινού οι πολλαπλασιαστές, μιας και αφού λειτουργούν παράλληλα στον ίδιο χώρο, ακόμη κι αν βγάλει ο ένας πρόβλημα είναι θέμα χρόνου να εμφανίσουν το ίδιο πρόβλημα και οι υπόλοιποι. Φυσικά, μέσα στο κόστος, βρίσκεται και η αμοιβή του μηχανικού που θα αναλάβει την εργασία.
Σε γενικές γραμμές πάντως, το κόστ πόσο κοστίζει ένας πολλαπλασιαστησ αυτοκινητου ος ξεκινά κάπου κοντά στα 50 με 90 ευρώ στα απλά αυτοκίνητα. Μέσα στο ποσό αυτό είναι και η αγορά των ανταλλακτικών. Τώρα στην ερώτηση, η απάντηση εξαρτάται και πάλι από όλα τα παραπάνω. Σε γενικές γραμμές , οι πολλαπλασιαστές παλαιού τύπου ξεκινούν από τα 15 με 20 ευρώ, ενώ οι μονοί νέου τύπου από τα 20 με 25.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: