Πίνακας περιεχομένων
Ζυγοστάθμιση-Ευθυγράμμιση: ποιες οι διαφορές και πότε χρειάζεται
Για ποιο λόγο κάνουμε ευθυγράμμιση - ζυγοστάθμιση
Η ζυγοστάθμιση των ελαστικών και η ευθυγράμμιση των τροχών αποτελούν διαφορετικές υπηρεσίες αυτοκινήτου που και οι δύο συμβάλλουν στη διασφάλιση ομαλότερης οδήγησης, οδηγικής άνεσης και ασφάλειας. Η ζυγοστάθμιση των ελαστικών διασφαλίζει την ισορροπία τους βάρους στα ελαστικά και τις μονάδες των τροχών σας, ενώ η ευθυγράμμιση των τροχών ευθυγραμμίζει τα ελαστικά έτσι ώστε να βρίσκονται πάντα σε επαφή με το οδόστρωμα με τον σωστό τρόπο. Η ζυγοστάθμιση και η ευθυγράμμιση των τροχών συχνά πραγματοποιούνται μαζί, αλλά είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι είναι διαφορετικές διαδικασίες με διαφορετικό σκοπό και αποτέλεσμα.
Ζυγοστάθμιση: τι είναι
Η ζυγοστάθμιση των ελαστικών ή των τροχών είναι η διαδικασία κατά την οποία επιδιορθώνεται η τυχόν ανομοιόμορφη κατανομή του βάρους στους τροχούς. Όταν οι τροχοί σας δεν είναι σωστά ζυγοσταθμισμένοι, εμφανίζονται κραδασμοί, υπερβολική φθορά στα ελαστικά, αλλά και ζημιές στην ανάρτηση και άλλου είδους προβλήματα. Οπότε καλύτερο είναι να διατηρείτε σωστά ζυγοσταθμισμένο το αυτοκίνητό σας, παρά να ψάχνετε τελικά τιμές για αμορτισέρ αυτοκινήτου και άλλα τμήματα που τελικά θα χαλάσουν.
Σχετικά με το πώς γίνεται η ζυγοστάθμιση, καλό είναι να γνωρίζετε ότι κατά τη διάρκειά της, τα ελαστικά και οι τροχοί του οχήματός σας τοποθετούνται σε μια μηχανή ζυγοστάθμισης ελαστικών ο καθένας με τη σειρά του, αν και υπάρχουν και μηχανισμοί για ζυγοστάθμιση πάνω στο αυτοκίνητο. Το κλασσικό μηχάνημα περιστρέφει τις μονάδες των ελαστικών και των τροχών λαμβάνοντας μετρήσεις τυχόν ανισορροπίας, κι έτσι ο τεχνικός μπορεί και βάζει με ακρίβεια τα σωστά βάρη στα ελαστικά για να επιτύχει τη σωστή ισορροπία - ζυγοστάθμιση–των τροχών.
Αν παρατηρήσετε ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών ή / και κραδασμούς στο τιμόνι, το αμάξωμα ή το κάθισμά σας, όλα μαζί ή μεμονωμένα μπορεί να είναι σημάδια ότι ήρθε η ώρα να κάνετε ζυγοστάθμιση στο αυτοκίνητό σας. Ζυγοστάθμιση θα πρέπει επίσης να κάνετε, κάθε φορά που επισκευάζετε ή αλλάζετε ένα ή περισσότερα ελαστικά ή ως μέρος της προγραμματισμένης συντήρησής σας. Ανάλογα με το μέρος του αυτοκινήτου σας στο οποίο παρατηρείτε τους κραδασμούς και τις δονήσεις, θα καταλάβετε αν χρήζουν ζυγοστάθμισης οι μπροστινοί ή οι πίσω τροχοί. Για παράδειγμα, αν τρέμει το τιμόνι, τότε μάλλον οι μπροστινοί τροχοί σας απαιτούν ζυγοστάθμιση, ενώ αν οι δονήσεις είναι εμφανείς στο πίσω κάθισμα, απαιτούν ζυγοστάθμιση οι πίσω τροχοί. Συνήθως, η ανισορροπία προκύπτει λόγω ανομοιόμορφης φθοράς των ελαστικών, χρήσης κιτ επισκευής ελαστικών αυτοκινήτου ή απώλειας βάρους κάποιου τροχού μετά από χτύπημα της ζάντας σε κάποιο πεζοδρόμιο ή λακκούβα. Επίσης, αν το αυτοκίνητό σας μένει σταθμευμένο για μεγάλα χρονικά διαστήματα χωρίς να το μετακινείτε, τα ελαστικά μπορεί να παραμορφωθούν με αποτέλεσμα την εμφάνιση ανισορροπίας.
Ευθυγράμμιση: τι είναι
Η ευθυγράμμιση του αυτοκινήτου, αναφέρεται στη ρύθμιση της ανάρτησης του οχήματός σας, η οποία αποτελεί το σύστημα που συνδέει το όχημα με τους τροχούς του. Οπότε, σχετικά με το πώς γίνεται η ευθυγράμμιση αυτοκινήτου, καλό είναι να γνωρίζεται ότι κατά τη συγκεκριμένη διαδικασία δεν γίνεται ευθυγράμμιση των ίδιων των τροχών, αλλά του συστήματος που τους συνδέει με το αμάξωμα.
Η ευθυγράμμιση των τροχών γίνεται για να διασφαλιστεί ότι το όχημα δεν θα τραβάει προς τα δεξιά ή τα αριστερά. Επομένως, πέραν της διασφάλισης της οδηγικής ασφάλειας και άνεσης, η ευθυγράμμιση βελτιστοποιεί και τον χειρισμό του οχήματός σας και εκμηδενίζει το ενδεχόμενο ασυνήθιστης συμπεριφοράς του οχήματος.
Επομένως, στην ερώτηση πότε χρειάζεται ευθυγράμμιση το αυτοκίνητο, η πιο απλή και σαφής απάντηση είναι, όταν παρατηρήσετε ότι αυτοκίνητο παρεκκλίνει της πορείας του προς κάποια πλευρά. Αυτό συνήθως συμβαίνει μετά από ελαφρά ή βαριά τροχαία ατυχήματα, κρούσεις των τροχών, ζημιών και αντικατάστασης τμημάτων της ανάρτησης όπως τα pουλεμάν τροχού πίσω και εμπρός για το αυτοκίνητό κ.λπ.
Το όχημά σας ενδέχεται να απαιτεί ευθυγράμμιση αν παρατηρήσετε οποιοδήποτε από τα εξής σημάδια:
- Το αυτοκίνητο τραβάει / παρεκκλίνει προς τη μία πλευρά του δρόμου.
- Τα πέλματα των ελαστικών φθείρονται πρόωρα ή ανομοιόμορφα.
- Τα ελαστικά σφυρίζουν.
- Το τιμόνι χάνει το κέντρο του κατά την οδήγηση.
- Το τιμόνι δονείται κατά την επιτάχυνση.
Ευθυγράμμιση και ζυγοστάθμιση: τιμή και οφέλη
Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα της ζυγοστάθμισης είναι ότι αποτρέπει την πρόωρη φθορά του πέλματος των ελαστικών. Οι τεχνικοί συμφωνούν ότι η ζυγοστάθμιση των ελαστικών σας υπό φυσιολογικές συνθήκες, είναι καλό να γίνεται πριν φτάσουν τα ελαστικά σας τα 10.000 διανυθέντα χιλιόμετρα (ή με βάση τις συστάσεις του κατασκευαστή του οχήματός σας). Ο λόγος για ζυγοστάθμιση χωρίς την ύπαρξη προβλήματος είναι η παράταση της διάρκεια ζωής και η βελτιστοποίηση της απόδοσή των ελαστικών και όλου του αυτοκινήτου γενικότερα.
Τα οφέλη της ευθυγράμμισης του αυτοκινήτου, από την άλλη πλευρά, περιλαμβάνουν τη βελτιστοποίηση του χειρισμού του οχήματός σας, την καλύτερη οικονομία καυσίμου του και την επέκταση της διάρκειας ζωής των ελαστικών. Η συνηθέστερη συμβουλή που θα λάβετε από τους τεχνικούς είναι κοντά στις 10.000 διανυθέντα χιλιόμετρα, μιας και τα διαστήματα αυτά διαφέρουν για κάθε είδος οχήματος. Αξίζει να σημειωθείς εδώ ότι αν δεν υπάρχει τακτικός έλεγχος, τα προβλήματα λόγω κακής ευθυγράμμισης μπορεί να μειώσουν τη διάρκεια ζωής των ελαστικών κατά πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα, καθώς και να προκαλέσουν ζημιές σε πολύ σημαντικά και ακριβά στην επισκευή τμήματα των συστημάτων διεύθυνσης και ανάρτησης.
Από την άλλη πλευρά, ενώ τα οφέλη της ζυγοστάθμισης και της ευθυγράμμισης είναι πολλαπλά, το κόστους τους είτε μεμονωμένα είτε μαζί συνολικά ως πακέτο υπηρεσιών είναι μικρό – δηλαδή έχουν οικονομική τιμή. Απλά επιλέξτε το επιθυμητό συνεργείο και πηγαίνετε: το κόστος που θα απαιτηθεί να πληρώσετε κυμαίνεται μεταξύ 20-25 ευρώ για σκέτη ζυγοστάθμιση ή ευθυγράμμιση και 25 με 45 ευρώ για το διπλό πακέτο υπηρεσιών.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: