Τι είναι το υδραυλικό τιμόνι και ποιες οι συνηθισμένες βλάβες
Οι παλαιότεροι σίγουρα θα θυμούνται τι αίσθηση είχε το τιμόνι προτού εμφανιστούν τα συστήματα υποβοήθησης τιμονιού στα αυτοκίνητα. Η σκέψη και μόνο ότι έπρεπε κανείς να παρκάρει το αυτοκίνητό του σε κάποια στενή θέση, προκαλούσε ιδρώτα. Δεν ήταν λίγοι οι οδηγοί που μετά από αρκετές ώρες οδήγησης αντιμετώπιζαν πόνους στα χέρια και τους ώμους, μιας και το μηχανικό τιμόνι του οχήματος ήταν υπερβολικά βαρύ. Στη συνέχεια φυσικά, με τη χρήση των συστημάτων υποβοήθησης, η περιστροφή του τιμονιού με το όχημα σταματημένο, έγινε μια εύκολη και χωρίς κόπο διαδικασία.
Στις ημέρες μας, υπάρχουν αρκετά συστήματα υποβοήθησης τιμονιού, όπως η ηλεκτρική υποβοήθηση και η υβριδική υποβοήθηση, αλλά η βασικότερη είναι η υδραυλική υποβοήθηση ή υδραυλικό τιμόνι όπως το αποκαλούμε συνήθως.
Ας δούμε όμως τι είναι το υδραυλικό τιμόνι.
Το υδραυλικό τιμόνι αποτελεί με απλά λόγια, ένα σύστημα που μειώνει την δύναμη που πρέπει να χρησιμοποιήσει ο οδηγός για να στρίψει το όχημα. Βρίσκεται σε χρήση από τη δεκαετία του 1950 και ουσιαστικά, λειτουργεί με τη χρήση υδραυλικού υγρού, το οποίο συμπιέζεται από την αντλια υδραυλικου τιμονιου αυτοκίνητο, η οποία παίρνει κίνηση με ιμάντα από τον κινητήρα και αυξάνει κατά πολλές φορές τη δύναμη που ασκεί ο οδηγός.
Δείτε πληροφορίες στο πιο κάτω άρθρο: Υγρά υδραυλικού τιμονιού: Πώς να τα επιλέξετε και να τα αλλάξετε
Όπως και σχεδόν κάθε άλλο τμήμα του αυτοκινήτου όμως, έτσι και το υδραυλικό τιμόνι απαιτεί συντήρηση και φυσικά, δέχεται φυσικές φθορές και παρουσιάζει βλάβες. Ποιες είναι όμως οι συχνότερες βλάβες του υδραυλικού τιμονιού και ποια τα συμπτώματά τους;
- Θόρυβος από το υδραυλικό τιμόνι. Κάθε καινούριος ήχος που θα παραχθεί από το σύστημα του υδραυλικού τιμονιού αποτελεί κακό σημάδι. Είτε ακουστούν σφυρίγματα, είτε τριγμοί, είτε οτιδήποτε άλλο, ειδικά στις χαμηλές ταχύτητες ή όταν το όχημα δεν κινείται, να περιμένετε την εμφάνιση βλάβης αν δεν έχει ήδη εμφανιστεί. Συνήθως, ο θόρυβος στο υδραυλικό τιμόνι οφείλεται σε πρόβλημα της αντλίας του.
- Κραδασμοί στο τιμόνι. Συνήθως, εμφανίζονται όταν ο κινητήρας λειτουργεί στο ρελαντί. Οι κραδασμοί συχνά είναι ρυθμικοί και οφείλονται σε πρόβλημα στον ιμάντα που δίνει κίνηση στην αντλία του υδραυλικού τιμονιού. Σε κάθε περίπτωση, είτε ο ιμάντας έχει χαλαρώσει, είτε έχει υπερβολική φθορά θα πρέπει να τεντωθεί ή να αντικατασταθεί. Ο ιμάντας θα πρέπει να έχει πάντα τη σωστή τάση, γιατί αλλιώς δεν θα μπορεί να λειτουργήσει σωστά η αντλία και θα παρουσιάσει βλάβη. Θα πρέπει οι έλεγχοι της τάσης του ιμάντα να είναι τακτικοί.
- Βαρύ υδραυλικό τιμόνι. Πρόκειται για ένα από τα συχνότερα εμφανιζόμενα συμπτώματα βλάβης του υδραυλικού τιμονιού. Αφού ελεγχθούν τα ελαστικά για σωστή πίεση και τα λαδι για υδραυλικο τιμονι που ενδέχεται να προκαλούν το πρόβλημα, θα πρέπει να αποταθεί κανείς άμεσα στον μηχανικό του. Αν δεν γίνει έλεγχος από επαγγελματία μπορεί να εμφανιστεί κάποιο σημαντικό πρόβλημα στο υδραυλικό τιμόνι.
- Ελαφρύ υδραυλικό τιμόνι. Ένα ακόμη σημάδι ότι κάτι δεν πάει καλά. Αν το τιμόνι γλιστράει από το χέρι σας κατά την επιστροφή στην αρχική του θέση ή αν πρέπει να το στρίψετε υπερβολικά για να ολοκληρώσετε την στροφή του οχήματος, τότε υπάρχει πρόβλημα. Το ίδιο ισχύει και αν το όχημα που τραβάει προς κάποια πλευρά. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται έλεγχος για να εξακριβωθεί αν υπάρχει πρόβλημα με το υδραυλικό τιμόνι
- Πτώση στάθμης υδραυλικών υγρών. Αν ακολουθεί ο οδηγός σωστά το πρόγραμμα συντήρησης και αλλάζει τα υγρά στην ώρα τους, η μόνη αιτία που θα μπορούσε να υπάρξει, είναι η διαρροή σε κάποιο σημείο στου συστήματος του υδραυλικού τιμονιού ή και στην ίδια την αντλία.
- Αλλαγή στο χρώμα των υγρών του υδραυλικού τιμονιού. Τα καινούρια υγρά υδραυλικού τιμονιού έχουν κόκκινο χρώμα. Τα παλιά, οξειδωμένα υγρά τείνουν να γίνουν γκρίζα. Αν πάλει έχει περάσει αέρας ή νερό στο σύστημα, θα έχουν αφρό ή σωματίδια μετάλλου. Σε αυτή την περίπτωση ή αντλία του υδραυλικού τιμονιού ετοιμάζεται να πάψει να λειτουργεί σωστά.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το τιμόνι είναι το όργανο που μας επιτρέπει να κατευθύνουμε το όχημά μας, οπότε η ασφάλειά μας κρέμεται ουσιαστικά από την σωστή του λειτουργία.
Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, οποιοδήποτε σύμπτωμα κι αν εμφανιστεί, ακόμα κι αν απλός βαρύνει το υδραυλικό τιμόνι, θα πρέπει να αποταθείτε σε κάποιο μηχανικό για να ελέγξει ολόκληρο το σύστημα. Ευτυχώς για όλους μας, τα ανταλλακτικά του υδραυλικού συστήματος δεν είναι ακριβά και βρίσκονται με ευκολία στην αγορά. Ακόμη κι αν χρειάζεστε αντλία υδραυλικού τιμονιού για Ford Focus ή οποιοδήποτε άλλο όχημα, θα βρείτε αυτό που ψάχνετε σε αρκετά οικονομική τιμή, με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο ή σε κάποιο φυσικό κατάστημα.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: