Συμπιεστής κλιματιστικού αυτοκινήτου: βλάβες και πόσο κοστίζει η αλλαγη
Το σύστημα κλιματισμού του οχήματος, το καλοριφέρ και το air condition δηλαδή, παρέχουν στον οδηγό τη βέλτιστη ατμόσφαιρα και θερμοκρασία στο εσωτερικό της καμπίνας του οχήματος, ανεξάρτητα από την εποχή.
Η ύπαρξη της σωστής θερμοκρασίας και ατμόσφαιρας, στην καμπίνα του αυτοκινήτου, είναι ιδιαίτερα σημαντική για την υγεία του οδηγού και των επιβατών, αλλά και για τις ικανότητες οδήγησης και αντίδρασης του οδηγού. Το υπερβολικό ψύχος ή η υπερβολική ζέστη επηρεάζουν αρνητικά σε πολύ μεγάλο ποσοστό την κατάσταση και την ετοιμότητα του οδηγού, για να αντιμετώπιση τυχόν αναποδιές την ώρα που οδηγεί.
Ας δούμε αρχικά τι ακριβώς κάνει ο κλιματισμός του οχήματος και πώς λειτουργεί.
Η λειτουργία του συστήματος κλιματισμού βασίζεται στην εναλλαγή του ψυκτικού υγρού από αέριο σε υγρή κατάσταση και το αντίθετο. Για να μπορεί να ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη διαδικασία, απαιτούνται κάποια τμήματα, τα συστατικά του συστήματος κλιματισμού.
Για την εκκίνηση της διαδικασίας λειτουργίας του κλιματιστικού, ένας ιμάντας συνδέει τον συμπιεστή κλιματιστικού του αυτοκινήτου με τον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα. Από εκεί παίρνει κίνηση ολόκληρο το σύστημα. Ο συμπιεστής, όπως λέει και το όνομά του συμπιέζει το ψυκτικό υγρό, θερμαίνοντάς το και ανεβάζοντας την πίεσή του ψηλά.
Στη συνέχεια το ζεστό και με υψηλή πίεση αέριο φτάνει στον συμπυκνωτή ή υγροποιητή, οπότε το αέριο ψύχεται και ξαναγίνεται υγρό. Μετά το υγρό ψυκτικό φτάνει στον συλλέκτη ή συσσωρευτή, που αφαιρεί τυχόν κατάλοιπα υγρασίας.
Στη συνέχεια, φτάνει η σειρά της βαλβίδας εκτόνωσης, όπου το ψυκτικό ψύχεται και γίνεται και πάλι αέριο και αποστέλλεται στον εξατμιστή. Εκεί μέσω αλουμινένιων σωλήνων, ο αέρας ψύχεται και με ένα βεντιλατέρ σπρώχνεται στο εσωτερικό της καμπίνας επιβατών.
NRF Κομπρεσέρ air condition
SD7H15, 24V, PAG 46, R134a, με λάδι συμπιεστή PAG, με στεγανοποιητικό δακτύλιο, EASY FIT
MAHLE ORIGINAL Κομπρεσέρ air condition
SD7V16, 12V, PAG 46, R134a, με προσαρμογέα, με στεγανοποιητικό δακτύλιο, με καλώδια
DENSO Κομπρεσέρ air condition
5SL12C, ND-12, R1234yf, R134a
MAHLE ORIGINAL Κομπρεσέρ air condition
SD7H15, 12V, PAG 46, R134a, με στεγανοποιητικό δακτύλιο
NRF Κομπρεσέρ air condition
SD5H14, 12V, PAG 100, με λάδι συμπιεστή PAG, με στεγανοποιητικό δακτύλιο, EASY FIT
Το ψυκτικό περνά στη συνέχεια στο ψυγείο του κλιματισμού και η διαδικασία ξεκινά και πάλι από την αρχή.
Αφού έγινε κατανοητό το πώς περίπου λειτουργεί ο κλιματισμός του οχήματος, ας εξετάσουμε και τα συνήθη προβλήματα και αιτίες τους, όσων αφορά στον κλιματισμό του αυτοκινήτου:
- Μείωση της έντασης του αέρα που περνά στην καμπίνα επιβατών. Υπάρχουν περιπτώσεις που άλλες φορές ο αέρας βγαίνει από τους αεραγωγούς κρύος και με δύναμη, ενώ άλλες φορές βγαίνει πιο αδύναμα. Ακόμη κι να ανεβάσετε την αντίστοιχη ρύθμιση του κλιματισμού στο τέρμα, ο αέρας θα περνά στο όχημα με μειωμένη δύναμη. Το συγκεκριμένο πρόβλημα ενδέχεται να οφείλεται σε ρύπους στους αεραγωγούς (μούχλα κ.λπ.), κάποια σωλήνα ή τσιμούχα των αεραγωγών που έχει χαλαρώσει ή και σε πρόβλημα του βεντιλατέρ του κλιματισμού.
- Ο κλιματισμός μία λειτουργεί και αποδίδει κανονικά και μια όχι. Πρόκειται για ένα συχνό πρόβλημα, που δυσκολεύει ακόμη και τους τεχνικούς που αν δεν βλέπουν το πρόβλημα δεν μπορούν να καταλάβουν τι φταίει. Η βλάβη μπορεί να οφείλεται σε κάτι απλό όπως κάποια καμένη ασφάλεια ή διαρροή ψυκτικού ή σε κάτι σοβαρότερο όπως κάποιο πρόβλημα με το συμπιεστή κλιματιστικού ή τον συμπλέκτη του, ή σε κάποια φραγμένη σωλήνωση του συστήματος.
- Ο κλιματισμός δεν βγάζει κρύο αέρα. Ένα πρόβλημα που μπορεί να εμφανιστεί ξαφνικά ή και σιγά – σιγά. Στην περίπτωση αυτή η δύναμη του αέρα είναι ανάλογη της ρύθμισης αλλά δεν είναι κρύος. Το συγκεκριμένο πρόβλημα συνήθως οφείλεται σε διαρροή και έλλειψη ψυκτικού αλλά ενδέχεται και να οφείλεται σε κάποια ζημιά τμήματος του κυκλώματος όπως ο συμπιεστής ή κομπρέσορας κλιματιστικού αυτοκίνητου, το βεντιλατέρ του κλιματισμού ή ο συμπυκνωτής του κλιματισμού αυτοκινήτων.
- Άσημη οσμή στην καμπίνα επιβατών. Το συγκεκριμένο πρόβλημα οφείλεται ή σε μόλυνση των αεραγωγών του κλιματιστικού, (μούχλα, ρύποι, κ.λπ.) ή σε ανάγκη αντικατάστασης του φίλτρου καμπίνας.
Σε κάθε περίπτωση, το τμήμα που έχει χαλάσει θα πρέπει να αντικατασταθεί αφού αγοραστούν τα κατάλληλα ανταλλακτικά κλιματιστικών.
Φυσικά, κάθε επισκευή είτε υπάρχει κάποια βλάβη του συμπιεστή κλιματιστικού είτε απλά απαιτείται η συμπλήρωση ψυκτικού στο σύστημα, ακολουθείται από κάποιο κόστος.
Στο κόστος, πέρα από την τιμή του χαλασμένου τμήματος, για παράδειγμα πέρα από την τιμή του συμπιεστή κλιματιστικού αυτοκινήτου πρέπει να συνυπολογίσουμε και το κόστος της εργασίας, που ενδέχεται να διαφέρει ανάλογα με το τμήμα που πρέπει να αντικατασταθεί, αλλά και τη μάρκα το μοντέλο και το έτος κατασκευής του οχήματος.
MAHLE ORIGINAL Κομπρεσέρ air condition
10PA17C, 12V, PAG 46, R134a, με στεγανοποιητικό δακτύλιο
NISSENS Κομπρεσέρ air condition
SD7H15, 12V, PAG 100, R134a, με λάδι συμπιεστή PAG
MAHLE ORIGINAL Κομπρεσέρ air condition
FS10-170, 12V, PAG 46, R134a, με στεγανοποιητικό δακτύλιο
MANNOL Λάδι συμπιεστή
Oρυκτέλαιο, VG 100
ENERGY Συσκευή διάγνωσης, συμπιεστής κλιματισμού
R 1234YF
Ας πάρουμε για παράδειγμα την αλλαγή του κομπρεσέρ air condition αυτοκινήτου και για να εκθέσουμε συγκεκριμένες τιμές την αλλαγή ενός συμπιεστή ή κομπρεσέρ air condition για Mercedes B class 200 2.0. Το κόστος αγοράς του βρίσκεται κάπου ανάμεσα στα 250 με 400 ευρώ ανάλογα με την εταιρία κατασκευής του ανταλλακτικού, γνήσιο ή ιμιτασιόν.
Η αλλαγή συμπιεστή κλιματιστικού αυτοκινήτου λοιπόν, μαζί με το κόστος εργασίας που στη ελληνική αγορά βρίσκεται κάπου κοντά στα 80 ευρώ θα κοστίσει γύρω στα 300 με 450 ευρώ μαζί με το ανταλλακτικό. Η απλή συμπλήρωση ψυκτικού υγρού ξεκινά από τα 30 και φτάνει περίπου τα 50 ευρώ, αν δεν απαιτείται η αλλαγή κάποιου σωλήνα ή άλλου τμήματος.
Το κόστος αγοράς κάθε τμήματος είναι φυσικά διαφορετικό και εξαρτάται από τη μάρκα, το μοντέλο και το έτος κατασκευής του οχήματος και θα πρέπει να συνδυάζεται με το κόστος εργασίας του τεχνικού.
Για να κρατιέστε πάντα ενήμεροι μπορείτε να διαβάσετε και άλλα άρθρα μας όπως το: Για ένα πάντα άνετο εσωτερικό: όλα σχετικά με τις βλάβες του κλιματιστικού.
Στην ερώτηση αν μπορεί ο ιδιοκτήτης του οχήματος να κάνει κάποια από τις επισκευές ή τις αντικαταστάσεις των τμημάτων των κλιματισμού μόνος του η απάντηση, μιας και οι συγκεκριμένες επισκευές και αντικαταστάσεις δεν είναι από τις ιδιαίτερα εύκολες και η τεχνογνωσία που απαιτείται είναι αρκετά εξειδικευμένη, η απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα τείνει προς το όχι. Σε κάθε περίπτωση, η βέλτιστη λύση είναι εργασίες αυτές να γίνονται από ειδικούς σε κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: