Πίνακας περιεχομένων
Καλοριφέρ αυτοκίνητου: λειτουργία, συμπτώματα και κόστος αλλαγής
Ένα από τα βασικότερα συστήματα άνεσης του αυτοκινήτου για κάθε οδηγό, αλλά και ένα από τα πρώτα που χρησιμοποιήθηκαν στα αυτοκίνητα είναι το σύστημα θέρμανσης ή αλλιώς το καλοριφερ του αυτοκινητου. Πρόκειται για έναν απλό στη λειτουργία μηχανισμό που φροντίζει να κρατά ζεστό το εσωτερικό του οχήματος, γεγονός που ειδικά στις χώρες με παγωμένους χειμώνες, θα μπορούσε να είναι ακόμη και ζήτημα ζωής ή θανάτου.
Πώς όμως λειτουργεί το καλοριφέρ του αυτοκινήτου;
Η βάση της λειτουργίας του καλοριφέρ είναι το σύστημα ψύξης του κινητήρα του οχήματος. Το σύστημα ψύξης φροντίζει να απομακρύνει τη θερμότητα που παράγεται κατά την λειτουργία του οχήματος, με τη χρήση ψυκτικού υγρού που κυκλοφορεί μέσα σε αυλούς στα τοιχώματα του κινητήρα και το οποίο στη συνέχεια, φτάνει στο ψυγείο νερού για να φύγει η θερμότητα στην ατμόσφαιρα.
Επάνω στο κύκλωμα ψύξης, συνδέεται και το σύστημα του καλοριφέρ, το οποίο αποτελείται από αρκετά τμήματα με βασικότερα τον πυρήνα του ή ψυγείο του καλοριφέρ, τον ανεμιστήρα η βεντιλατερ καλοριφερ αυτοκινητου, τους σωλήνες που το συνδέουν με το κύκλωμα ψύξης του κινητήρα, τη βαλβίδα ελέγχου του καλοριφέρ και τον πίνακα με τους διακόπτες θέρμανσης εξαερισμού και κλιματισμού που βρίσκεται στο ταμπλό του οχήματος.
Ουσιαστικά, όταν ανάβουμε το καλοριφέρ, επιτρέπουμε στο καυτό από τον κινητήρα ψυκτικό υγρό να περάσει στο κύκλωμα του καλοριφέρ και να φτάσει στο ψυγείο του καλοριφέρ που βρίσκεται συνήθως πίσω από το ντουλαπάκι του συνοδηγού. Εκεί η θερμότητα από το ψυγείο του καλοριφέρ ζεσταίνει τον αέρα που έρχεται από το περιβάλλον και με τη βοήθεια του ανεμιστήρα του καλοριφέρ φτάνει στους αεραγωγούς, και από εκεί στο εσωτερικό του οχήματος. Ο πίνακας ελέγχου φροντίζει για την επιθυμητή ένταση και θερμοκρασία.
Γιατί το καλοριφέρ του αυτοκινήτου δεν βγάζει αέρα;
Όπως όλα τα σύστημα του αυτοκινήτου, έτσι και το σύστημα θέρμανσης μπορεί να παρουσιάσει προβλήματα. Πώς όμως θα καταλάβουμε ότι υπάρχει βλάβη στο καλοριφέρ του αυτοκινήτου; Υπάρχουν συγκεκριμένα συμπτώματα και έλεγχοι τους οποίους μπορούμε να κάνουμε, οπότε ας δούμε τα βασικότερα.
Σε περίπτωση που δεν βγάζει ζεστό αέρα το καλοριφέρ του αυτοκινήτου, που είναι το συνηθέστερο σύμπτωμα, θα πρέπει αρχικά ο οδηγός να τσεκάρει τη στάθμη του ψυκτικού υγρού. Αν είναι πεσμένη, θα πρέπει να γίνει έλεγχος για διαρροές κι αν δεν υπάρχουν να συμπληρώσει ψυκτικό υγρό. Αν η διαρροή εμφανίζεται μέσα στην καμπίνα, τότε συνήθως υπάρχει πρόβλημα με το ψυγείο του καλοριφέρ.
Σε περίπτωση που είναι βουλωμένο το καλοριφέρ του αυτοκινήτου, δηλαδή το ψυγείο του ή οι σωληνώσεις, από σκουριά η λάσπη, το σύμπτωμα θα είναι και πάλι ότι δεν θα υπάρχει θέρμανση στην καμπίνα επιβατών. Αυτό είναι το βασικότερο σύμπτωμα ζημιάς στο καλοριφέρ, η μη παροχή δηλαδή ζεστού αέρα.
Ας δούμε όμως ποιες βλάβες ή αστοχίες θα μπορούσαν να επηρεάσουν την απόδοση του καλοριφέρ του αυτοκινήτου σας.
- Ζημιά ή δυσλειτουργία του θερμοστατησ για το αυτοκινητου. Πρόκειται για τη συνηθέστερη βλάβη που επηρεάζει το κύκλωμα θέρμανσης του σχήματος, αλλά μπορεί να οδηγήσει και σε καταστροφή του ίδιου του κινητήρα. Αν κολλήσει ανοιχτός ή κλειστός, σοβαρότερα τα προβλήματα είναι θέμα χρόνου.
- Μικρή ποσότητα αντιψυκτικού. Όπως είπαμε και πιο πάνω, το βασικό συστατικό για τη λειτουργία του κυκλώματος ψύξης του κινητήρα και κατά συνέπεια, του καλοριφέρ είναι το ψυκτικό υγρό. Αν δεν υπάρχει επαρκής ποσότητα, δεν θα μπορεί να φτάσει στο ψυγείο του καλοριφέρ οπότε δεν θα υπάρχει θέρμανση αλλά όπως και πιο πάνω, θα μπορούσε να προκαλέσει πολύ σοβαρές ζημιές και στον κινητήρα του οχήματος.
- Βλάβη του ανεμιστήρα (βεντιλατέρ) του καλοριφέρ. Ακόμη κι αν όλα λειτουργούν σωστά και το καυτό ψυκτικό υγρό φτάνει στο ψυγείο του καλοριφέρ, αν ο ανεμιστήρας δεν λειτουργεί, είτε λόγω σπασίματος είτε λόγω βραχυκυκλώματος, ο ζεστός αέρας δεν θα φτάνει στους αεραγωγούς.
- Βλάβη στην αντίσταση του μοτέρ του ανεμιστήρα (βεντιλατέρ). Ο αέρας θα φτάνει στην καμπίνα, αλλά δεν θα μπορεί να ρυθμιστεί η έντασή του.
- Ακαθαρσίες στο αντιψυκτικό και το κύκλωμα ψύξης του οχήματος. Σπάνιο, μιας και οι περισσότεροι οδηγοί τσεκάρουν το αντιψυκτικό τους, αλλά και επικίνδυνο μιας κι ενδέχεται να βουλώσει οποιοδήποτε από τα τμήματα των δύο συνδεδεμένων συστημάτων, με αποτέλεσμα πλήθος δυσλειτουργιών ανάμεσά τους και η απώλεια θερμού αέρα στο καλοριφέρ.
- Διαρροή στο κύκλωμα ψύξης ή στο κύκλωμα του καλοριφέρ. Αν το αντιψυκτικό διαρρέει από οποιαδήποτε σημείο δεν θα φτάνει στο ψυγείο του καλοριφέρ, οπότε δεν θα υπάρχει θερμός αέρας, παράλληλα όμως μπορεί να οδηγήσει και σε τεράστιες καταστροφές του κινητήρα του οχήματος.
Σε περίπτωση που παρουσιαστεί κάποια από τις πιο πάνω ζημιές, θα πρέπει να γίνει άμεση επισκευή του ελαττωματικού τμήματος. Το κόστος επισκευής κάθε ζημιάς έχει να κάνει με τη μάρκα, το μοντέλο και το έτος κατασκευής κάθε οχήματος. Για να έχουμε μια σχετική βάση υπολογισμών, το κόστος αλλαγής του ψυγείου του καλοριφέρ του αυτοκινήτου ξεκινά από τα 30 περίπου ευρώ και μπορεί να φτάσει αρκετά πιο πάνω, αλλά και πάλι σε λογικά επίπεδα.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: