Φρέον αυτοκινήτου: διαρροή και πόσο κοστίζει ο ανεφοδιασμός
Καθώς ο χειμώνας πλησιάζει στο τέλος του, οι περισσότεροι οδηγοί πηγαίνουν για έλεγχο του κλιματισμού του οχήματός τους και πιθανό ανεφοδιασμό φρέον, τη γνωστή συμπλήρωση. Τι είναι όμως το φρέον αυτοκινήτου, πόσο κοστίζει ο ανεφοδιασμός του και σε ποιες περιπτώσεις παρουσιάζονται διαρροές;
Ας δούμε κατ’ αρχάς, πώς λειτουργεί ο κλιματισμός του αυτοκίνητου για να καταλάβουμε και τους λόγους που προκαλούν προβλήματα οι διαρροές του φρέον, αλλά και γιατί πρέπει να προσθέτουμε ή να κάνουμε γέμισμα του φρέον του κλιματιστικού του αυτοκίνητου.
Η λειτουργία του συστήματος κλιματισμού του αυτοκινήτου βασίζεται στη μετατροπή του ψυκτικού μέσου, δηλαδή του φρέον, από υγρή σε αέρια κατάσταση. Κατά τη διαρκεί αυτής της διαδικασίας το ψυκτικό αλλάζει απορροφά τη θερμότητα και την υγρασία από το όχημα και εκπέμπει δροσερό, ξηρό αέρα.
Για να μπορέσει να γίνει η αλλαγή του ψυκτικού ανάμεσα σε υγρή και αέρια κατάσταση, το σύστημα κλιματισμού ελέγχει την πίεση και τη θερμοκρασία του. Αυτό γίνεται από τα βασικά τμήματα του κλιματισμού που είναι:
- Ο συμπυκνωτής ή ψυγείο του a/c. Φέρνει το φρέον σε υγρή κατάσταση και το ψύχει μέσω του αέρα του περιβάλλοντος που περνά γύρω από τις κυψέλες του.
- Ο συλλέκτης/συσσωρευτής. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα δοχείο στο οποίο αποθηκεύεται το φρέον και που αφαιρεί την υγρασία του ή τα σωματίδια που ενδέχεται να υπάρχουν στο σύστημα λειτουργώντας ως φίλτρο.
- Η εκτονωτική βαλβίδα. Μειώνει την πίεση του φρέον στέλνοντάς το στον εξατμιστή. Με τον έλεγχο της ποσότητας που τη διαπερνά, ρυθμίζεται η δύναμη ψύξης του συστήματος κλιματισμού.
- Ο εξατμιστής ή ψυγείο καμπίνας. Μέσω των σωλήνων αλουμινίου που διαθέτει και οι οποίοι είναι παγωμένοι λόγω του φρέον, ψύχεται ο αέρας της καμπίνας.
- Οι βαλβίδες σέρβις και κατάθλιψης. Αποτελούν τις εισόδους και εξόδους πλήρωσης η αφαίρεσης φρέον στο και από το σύστημα κλιματισμού.
- Ο πρεσσοστάτης. Ελέγχει το ανεμιστηράκι ή βεντιλατέρ του συμπυκνωτή, το οποίο δίνει εντολή στον συμπλέκτη του συμπιεστή, όταν αυξηθούν πολύ οι τιμές της πίεσης στο φρέον του αυτοκινήτου, να κόψει.
- Η εκτονωτική βαλβίδα. Η βαλβίδα air condition αυτοκινήτου μειώνει την πίεση του ψυκτικού, ρυθμίζοντας την παροχή του.
- Ο ατμοποιητής. Αφαιρεί τη θερμότητα του αέρα από το εσωτερικό του οχήματος και την περνά στο φρέον μετατρέποντάς το σε αέρια κατάσταση.
Αφού είδαμε τα βασικά τμήματα και τον τρόπο λειτουργίας, ας δούμε και τα βασικότερα προβλήματα που μπορεί να παρουσιαστούν.
- Μη ικανοποιητική ψύξη. Συνήθως, είναι αποτέλεσμα ελλιπούς ποσότητας φρέον ή προβλημάτων στον συμπυκνωτή ή τον εξατμιστή. Τις πιο πολλές φορές, προκύπτει λόγω διαρροής φρέον από το κλιματιστικό του αυτοκίνητου.
- Θόρυβοι κατά τη λειτουργία. Προκύπτουν λόγω κακής ευθυγράμμισης της τροχαλίας του συμπιεστή και του στροφάλου από τον οποίο παίρνει κίνηση ή άλλων χαλαρωμένων ή προβληματικών τμημάτων του κλιματισμού. Φυσικά, απαιτούνται καινούργια ανταλλακτικά air condition
- Ηλεκτρολογικά προβλήματα. Προκύπτουν λόγω καμένων ασφαλειών, ρελέ, αλλοιωμένων καλωδίων κ.λπ.
Τι κάνει λοιπόν κανείς στις απλές περιπτώσεις που υπάρχει διαρροή του φρέον του αυτοκινήτου;
Οι κατασκευαστές αναγράφουν στο εγχειρίδιο χρήστη του οχήματος ότι ο κλιματισμός πρέπει να ελέγχεται και να συντηρείται ετησίως ή το πολύ ανά δύο χρόνια. Το σέρβις του κλιματισμού αποτελείται από:
- Τον καθαρισμό του συστήματος.
- Τον έλεγχο ορθής λειτουργίας του και την αλλαγή του φίλτρου καμπίνας.
- Την απολύμανση των αεραγωγών, και
- Τη συμπλήρωση ψυκτικού αν χάνει φρέον το κλιματιστικό του αυτοκινήτου.
Το σέρβις του κλιματισμού, ενδέχεται να μη φαίνεται στον οδηγό τόσο σημαντικό εκ πρώτης όψεως όπως το σέρβις του κινητήρα, αλλά είναι εξίσου σημαντικό αν όχι σημαντικότερο.
Αρχικά, είναι υπεύθυνο για την ύπαρξη καθαρού και δροσερού αέρα, κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Γεγονός που έχει φυσικά να κάνει με την υγεία του οδηγού, ειδικά αν είναι επαγγελματίας ή περνά πολλές ώρες την ημέρα μέσα στο όχημά του. Η συντήρηση του κλιματισμού εξαφανίζει τις δυσάρεστες οσμές από την καμπίνα, καθαρίζει τον αέρα και σε συνεργασία με το φίλτρο καμπίνας, δεν επιτρέπει να περάσουν στο εσωτερικό του οχήματος η σκόνη, η γύρη και τα τόσο πολλά άλλα επικίνδυνα σωματίδια που υπάρχουν εκ των πραγμάτων στην ατμόσφαιρα, ειδικά των μεγαλουπόλεων.
Θα πρέπει επίσης να γίνει κατανοητό ότι η θερμοκρασία της καμπίνας, επηρεάζει τις ικανότητες και τους χρόνους αντίδρασης του οδηγού. Όταν κάνει πολύ ζέστη, ο οδηγός ιδρώνει και αισθάνεται άβολα ή ενδέχεται να παρουσιάσει υπνηλία, με κινδύνους για την προσωπική του ασφάλειά και όχι μόνο.
Αν η μείωση του φρέον στο σύστημα μειωθεί περισσότερο από 15%, το σύστημα δεν θα μπορεί να αποδώσει κατά τον προβλεπόμενο τρόπο.
Ποια είναι όμως τα κόστη της συντήρησης του κλιματισμού του αυτοκινήτου;
Η τιμή για τη συμπλήρωση φρέον του αυτοκινήτου στην ελληνική αγορά, αν δεν συνοδεύεται από κάποιου άλλου είδος επισκευή, βρίσκεται κάπου ανάμεσα στα 30 με 50 ευρώ, με τις διαφορές στην τιμή να έχουν να κάνουν κυρίως με το συνεργείο αλλά και με το μοντέλο, τη μάρκα και το έτος κατασκευής του οχήματος.
Το αντίστοιχο κόστος, αν δεν υπάρχουν ζημιές άλλου είδους για το ολοκληρωμένο σέρβις, ξεκινούν από τα 40 και φτάνουν μέχρι τα 80 περίπου ευρώ ανά περίπτωση, συνεργείο και όχημα.
Όσον αφορά τώρα σε πιθανές ζημιές του συστήματος κλιματισμού, το κάθε τμήμα έχει το κόστος του. Για παράδειγμα, η τιμή του συμπιεστή κλιματιστικού αυτοκινήτου ξεκινά από τα 40 περίπου ευρώ και μπορεί να φτάσει και να ξεπεράσει τα 500, ανάλογα με τη μάρκα, το μοντέλο και το έτος κατασκευής του οχήματος.
Αναζητείστε πληροφορίες για να είστε πάντα ενήμεροι σε άλλα άρθρα μας, όπως το: Για ένα πάντα άνετο εσωτερικό: όλα σχετικά με τις βλάβες του κλιματιστικού.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: