Πίνακας περιεχομένων
Αμορτισέρ για πορτμπαγκάζ: λειτουργία, επισκευή, αλλαγή
Συνήθως, γίνεται λόγος για το πώς αλλάζουμε ή επισκευάζουμε τμήματα τα οποία αφορούν τα βασικά συστήματα του οχήματος όπως ο κινητήρας, συστημα φρενα αυτοκινητου, διεύθυνσης κ.λπ. Υπάρχουν όμως και τμήματα του οχήματος τα οποία προσφέρουν απαραίτητες υπηρεσίες και τα οποία πολλές φορές βάζουμε σε δεύτερη μοίρα. Ένα ή μάλλον δύο από αυτά είναι και τα αμορτισέρ του πορτμπαγκάζ.
Τα συγκεκριμένα αμορτισέρ αποτελούν κυλίνδρους γεμισμένους με αέριο το οποίο ασκεί συγκεκριμένη πίεση στο κάτω μέρος του καπό του πορτμπαγκάζ. Μόλις το πορτμπαγκάζ ανοιχτεί και φτάσει στα μισά της διαδρομής του, τα αμορτισερ πορτ μπαγκαζ αναλαμβάνουν να σηκώσουν το καπό έως το τέλος της διαδρομής του και να το κρατήσουν σταθερά εκεί.
Η ποσότητα πίεσης που είναι αναγκαία για να μείνει το καπό του πορτμπαγκάζ ανοιχτό, είναι σημαντική, οπότε τα αμορτισέρ του πορτμπαγκάζ θα πρέπει να συνάδουν με το βάρος του καπό του πορτμπαγκάζ και να είναι συμβατά με το όχημά σας. Παράλληλα, όταν κλείνουμε το καπό, τα αμορτισέρ ασκούν ελάχιστη μεν αλλά ικανή αντίσταση για να κλίνει το καπό εύκολα αλλά και με ασφάλεια για τον οδηγό.
Τα τελευταία χρόνια, έχουν εμφανιστεί και ηλεκτρικά αμορτισέρ πορτμπαγκάζ. Η αρχή λειτουργίας τους είναι ίδια με των πνευματικών, αλλά σε αυτά η εντολή για να ανοίξουν το καπό ή να το κλείσουν, η δημιουργία της πίεσης δηλαδή, γίνεται με ηλεκτρικό μοτέρ. Ο συγκεκριμένος τύπος είναι βολικότερος γιατί το πορτμπαγκάζ ανοίγει και κλείνει με το πάτημα ενός κουμπιού, αλλά είναι αρκετά ακριβότερα σε κόστος τόσο αγοράς, όσο και επισκευής, λόγω της τιμής των μοτέρ τους.
Τα αμορτισέρ του πορτμπαγκάζ, ανάλογα και με τη χρήση τους, θα χρειαστούν αρκετό καιρό για να παρουσιάσουν πρόβλημα. Συνήθως, το όχημα θα ξεπεράσει τις 100.000 χλμ προτού σας απασχολήσουν. Η επισκευή των αμορτισέρ του πορτμπαγκάζ στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι εφικτή ή δεν αξίζει τον κόπο. Η πάγια τακτική είναι η αντικατάστασή τους.
STABILUS Αμορτισέρ αερίου, πίσω παρμπρίζ
MONROE Αμορτ. αερίου, χώρος αποσκ. / φόρτωσης
425N, 530 mm
NTY Μοτέρ, καπό πίσω
STABILUS Αμορτ. αερίου, χώρος αποσκ. / φόρτωσης
490N, 403,5 mm
STABILUS Αμορτισέρ αερίου
155 mm
Τα συμπτώματα που θα ενημερώσουν τον οδηγό για ενδεχόμενο πρόβλημα είναι λίγα αλλά σημαντικά και κάποια από αυτά ενδεχομένως επικίνδυνα. Ας τα δούμε πιο αναλυτικά:
- Το καπό του πορτμπαγκάζ ανοίγει δύσκολα. Τα αμορτισέρ του πορτμπαγκάζ όπως είπαμε και πιο πάνω, είτε συμβατικά είτε ηλεκτρικά λειτουργούν με αέριο. Κάποιες φορές, το αέριο δημιουργεί υπερβολική πίεση στο εσωτερικό τους, με αποτέλεσμα τη δημιουργία κενού. Έτσι, το άνοιγμά τους γίνεται δύσκολο και επικίνδυνο, μιας και αν ξεκινήσει να ανοίγει το καπό απότομα, μπορεί να χτυπήσει τον οδηγό.
- Το καπό του πορτμπαγκάζ ανοίγει αλλά δεν στέκεται ανοιγμένο. Αν για οποιοδήποτε λόγο τα αέρια διαρρεύσουν από το αμορτισέρ, η λειτουργία του γίνεται αδύνατη, οπότε το καπό δεν συγκρατείται. Γεγονός ιδιαίτερα επικίνδυνο για όποιον χρησιμοποιεί το πορτμπαγκάζ τη στιγμή που θα πέσει.
- Το καπό του πορτμπαγκάζ δεν ανοίγει καθόλου. Αν τα αμορτισέρ του πορτμπαγκάζ χαλάσουν και δεν αλλαχτούν, υπάρχει περίπτωση να κολλήσουν κλειστά. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, ο μόνος τρόπος για να ανοίξει το καπό είναι να μπει ο οδηγός στο εσωτερικό και να λύσει τα αμορτισέρ από τις βάσεις τους.
- Ακούγονται παράξενοι ήχοι και το καπό του πορτμπαγκάζ δεν λειτουργεί. Αυτό ισχύει σε περίπτωση ηλεκτρικών αμορτισέρ και δηλώνει ζημιά στο μοτέρ ενεργοποίησής τους ή στην καλωδίωση του συστήματός τους.
Αλλαγή των αμορτισέρ του πορτμπαγκάζ
Όπως προαναφέρθηκε τα αμορτισέρ του πορτμπαγκάζ δεν επισκευάζονται, αλλά αντικαθίστανται. Η διαδικασία αντικατάστασής τους είναι απλή και μπορεί να γίνει εύκολα από τον οδηγό. Πιο κάτω, θα δούμε τη διαδικασία αλλά και το κόστος της αντικατάστασης των αμορτισερ πορτ μπαγκαζ Peugeot 206. Όσον αφορά ωστόσο τα ηλεκτρικά τμήματα, καλό θα ήταν ο έλεγχος η επισκευή των επιμέρους τμημάτων – αν είναι δυνατή – και η αντικατάστασή τους να γίνεται από το εξειδικευμένο προσωπικό κάποιου συνεργείου.
Η διαδικασία αντικατάστασης είναι η εξής:
- Αγοράζουμε τα κατάλληλα ανταλλακτικά πορτμπαγκάζ.
- Σηκώνουμε το καπό του πορτμπαγκάζ και το στηρίζουμε.
- Βγάζουμε τα κλιπ συγκράτησης των παλαιών τμημάτων και τα αφαιρούμαι.
- Τοποθετούμε τα καινούρια και ασφαλίζουμε τα κλιπ συγκράτησης.
- Δοκιμάζουμε τη λειτουργία των νέων τμημάτων, ανοίγοντας και κλείνοντας το καπό του πορτμπαγκάζ αρκετές φορές.
Οι τιμές των αμορτισερ πορτ μπαγκαζ είναι αρκετά λογικές. Σε γενικές γραμμές, ανάλογα με το όχημα, ξεκινούν από τα 5 με 10 ευρώ και φτάνουν περίπου στα 70 με 80. Τα ηλεκτρικά είναι πολύ ακριβότερα και ενδέχεται να αγγίξουν και τα 300 ή παραπάνω ευρώ.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: